Sociale vaardigheden zijn voor de ict’er van de toekomst belangrijk. Lukt het hem om zich die vaardigheden eigen te maken?
Communicatief’ en ‘klantgericht’ zijn belangrijke eigenschappen voor de it’er van de toekomst. Dat bleek tijdens het Computable-debat ‘Ben jij de it’er van de toekomst’ op de Tine 2006. “It’ers zijn b-hoofden. We hebben mensen die de vertaalslag naar de bedrijfsactiviteiten kunnen maken”, aldus directeur van de Netwerk Gebruikersgroep Nederland Ernst Fuld. Willem Holterman van Netlink/AXIANS vergelijkt de it van vroeger met een speeltuin. “Een it’er werd vroeger gevraagd steeds complexere oplossingen te maken. De it is echter geen speeltuin meer”.
It’ers moeten zich richten op het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden. Geke Rosier van detacheringbureau ForceFive vindt dat de cio bijscholing op de agenda moet zetten. Fuld vindt bijscholing de verantwoordelijkheid van het individu.
Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Fuld: “It’ers zijn het meest behoudzuchtige volkje ter wereld.” Holterman: “Het is een kwestie van evolutie. Het zal niet van de ene op de andere dag lukken.” De it’er moet ook geloven dat het mogelijk is.
Holterman verwijt niet alleen de it’er dat hij zich niet heeft aangepast aan de markt: “Het ligt ook aan de organisaties. Ze brengen alles onder bij de it-afdeling, bijvoorbeeld ook wet- en regelgeving. De ict zou uitvoerender moeten worden.” n