Telecomproviders zijn meesters in het aanbieden van grote volumes standaardproducten en -services. Ook over de verwerking van enorme hoeveelheden standaardabonnementen hoef je ze helemaal niets te vertellen. Maar helaas is mobiliteit verre van standaard. Mobiliteit staat voor flexibiliteit en dat betekent afwijkende behoeften per klantgroep of zelfs per klant. En daar wringt voor operators de schoen. Ze zijn goed en efficiënt georganiseerd, maar nauwelijks ingericht op de concrete invulling van specifieke eisen van uiteenlopende klanten. Die eisen zijn in de loop der tijd niet alleen steeds hoger geworden. De zakelijk markt wil vooral service en producten ‘op maat’.
Al deze eisen zijn niet meer in te vullen door één partij. Alleen als zelfstandige specialisten hun krachten bundelen, kunnen ze tegemoetkomen aan de eisen van vandaag. Zo’n netwerk van samenwerkende telecom-resellers – voor inbouw, dataconnectiviteit, vaste en mobiele telefonie, logistiek en distributie van toestellen en andere apparatuur – lijkt revolutionair, maar is het niet. U geeft de verbouwing van uw huis toch ook in handen van een hoofdaannemer. Hij is uw aanspreekpunt en zorgt ervoor dat alle materialen door een netwerk van stukadoors, elektriciens en schilders verwerkt worden. Welk materiaal hij inkoopt en welke specialisten hij ook inhuurt, de hoofdaannemer is eindverantwoordelijk voor de planning en oplevering.
Als operators doen waar ze goed in zijn – de grote lijnen – en op alle gebieden de krachten bundelen met een netwerk van zelfstandige specialisten, krijgt de klant precies wat hij nodig heeft. Dan is een klant tevreden en blijft hij klant bij provider èn reseller. Want het kanaal is speciaal, maar de klant is natuurlijk nòg specialer.
Job Kunst
Managing Director Galaxy Group