Wie?
Het Nederlands Centrum tot Bevordering van de Import uit Ontwikkelingslanden (CBI) en het Indiase Nasscom (National Association of Software and Service Companies).
Waarvoor?
Om middelgrote en kleine bedrijven uit India klaar te stomen voor het aanbieden van business process outsourcing op de Europese mkb-markt. Het gaat bijvoorbeeld om call centers, administratie & facturering, dataverwerking, marktonderzoek, backofficeprocessen, offerteverwerking en salarisbeheer. De bekende offshore-giganten mogen dan wel uit India komen, op bpo-gebied zijn de kleinere bedrijven met potentie nog onderbelicht.
Wie is wat?
Het CBI is een onderdeel van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het agentschap bedenkt meerjarige trainingsprogramma’s om middelgrote en kleine bedrijven (met een gemiddelde grootte tussen de 25 en de 500 medewerkers) op weg te helpen naar de Europese markt. Dat geldt voor een twintigtal sectoren, waaronder de it-industrie en de markt voor bpo (business process outsourcing: het overnemen van zakelijke processen).
Nasscom is met ruim 950 leden de grootste it-brancheorganisatie in India. De club heeft als doel de handel in software en diensten en het onderzoek naar softwaretechnologie te bevorderen.
Tijdsbestek?
Het bpo-programma loopt tot en met 2009. In het contract is opgenomen dat het CBI en Nasscom met elkaar samenwerken om de Indiase bpo-bedrijven zelfstandig op de Europese markt te laten opereren. Voor het CBI is Nasscom een belangrijke ingang in India, omdat het agentschap in dat Aziatische land nog niet zo bekend is. Elk jaar evalueren beide partijen de voortgang van de samenwerking.
Wat houdt het programma in?
Negen Indiase ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf zijn op dit moment geselecteerd. Hun activiteiten lopen uiteen van data-entry en digitale documentverwerking tot aan transactieverwerking en marktonderzoek. Het CBI gaat op bedrijfsbezoek en voert een audit uit om de maatregelen te bepalen die nodig zijn om zo’n deelnemer ‘Europees-bestendig’ te maken. Daarna volgen er trainingen, gericht op bijvoorbeeld marktkennis en marketing, juridische aspecten van Europese contracten, cultuurverschillen en it-projectmanagement. De deelnemers kunnen ook een certificaat krijgen.
Na een paar jaar intensieve begeleiding wordt zo’n bedrijf aanbevolen via advertenties in vakbladen, het netwerk van Nasscom met Europese brancheorganisaties of wellicht een beursnotering.
Doelgroep?
Het mes snijdt aan twee kanten. Ook voor Europese ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf is dit exportontwikkelingsprogramma interessant. Naar verwachting kan bpo ook hier de komende jaren een vlucht nemen. Menig mkb’er staat er echter nog huiverig tegenover vanwege de grote afstand tussen Europa en India en de ruime budgetten die nodig zijn om met de grote offshorespecialisten in zee te gaan. De samenwerking tussen het CBI en Nasscom kan deze barrières wegnemen, omdat er een betrouwbaar, kleinschaliger kanaal ontstaat voor het uitbesteden van bedrijfsprocessen, zo propageren beide instanties. Volgens het CBI kunnen geïnteresseerde ondernemers nu al contact opnemen en hoeven ze niet per se te wachten tot 2009.
Is India het enige land voor bpo- en it-programma’s?
Behalve het India-programma heeft het CBI ook bpo-trajecten lopen in Zuid-Afrika en de Filippijnen, vertelt programmamanager Wim van Heumen. In deze twee landen doen onder meer een call center, een specialist in digital printing en een webanimatiebedrijfje mee. “Naast dit bpo-traject beginnen we ook een nieuw it-uitbestedingsprogramma met bedrijven uit Zuid-Afrika, Macedonië, Servië, Egypte, Colombia en Ecuador. In 2004 liep een eerder traject af in de Filippijnen, Sri Lanka, Bangladesh, Thailand, Vietnam en Jordanië. Dat heeft een paar projecten met Europese ondernemingen opgeleverd.”
Taart of champagne?
Er was in ieder geval koffie in het Amsterdamse Hilton Hotel. Het CBI let als ontwikkelingsorganisatie op het budget en is niet zo van de toeters en de bellen.