Kennis over de applicaties van een onderneming en hoe die onderling samenhangen is bij veel bedrijven alleen opgeslagen in de hoofden van een enkele ict-medewerker. “De it automatiseert andere afdelingen, maar niet zichzelf.”
Boudewijn Aalbers, solutions consultant bij Mercury, vindt configuratiegegevens bij bedrijven op de vreemdste plaatsen terug: “In Word-bestanden, Excel-sheets, stapels Visio-diagrammen in klappers in de kast, noem maar op.” Die overzichten worden achteraf en handmatig opgesteld. Dat is een kostbaar en foutgevoelig proces. Daar begint overigens langzaamaan verbetering in te komen. “De impliciete kennis wordt expliciet gemaakt en dan opgeslagen in de repository van een cmdb (configuration management database).”
Drie drijfveren
Hans van Donge, director software consulting bij BMC Software, onderschrijft die mening en ziet drie drijfveren voor deze trend: “Sarbanes-Oxley dwingt tot een actueel overzicht van de it-bezittingen. Dan is er de generieke trend van consolidatie in de datacentra van bedrijven en bij de applicaties die ze in gebruik hebben. Ten slotte houden aanbieders als Microsoft, Adobe, SAP en Oracle sinds 2005 intensievere audits om te zien of het licentiegebruik overeenstemt met de afgesloten contracten.”
Zowel BMC als Mercury oogsten vaak verbazing als ze een organisatie de resultaten van een proefscan van het ict-systeem overhandigen. Ondernemingen blijken vaak slecht te weten wat voor software ze in huis hebben, en of ze die ook gebruiken. “We vinden zeventig Windows-servers bij de scan terwijl er maar veertig bekend zijn, of een op de tien pc’s blijkt toch geen virusscanner te hebben.” De kennis lijkt goed gestructureerd bij de mensen die ermee werken, zegt Van Donge, maar door de ‘verzuilde organisatie’ met een Unix- en een Windows-silo wordt die kennis niet centraal opgeslagen.
Procesmatiger denken
Volgens Remco van Dijk, marketing manager Benelux van Mercury, zijn banken en telecombedrijven veel verder met het structureren en centraliseren van ‘asset data’ dan bijvoorbeeld industriële ondernemingen. “Banken en telco’s denken procesmatiger.” Hij merkt dat de problemen beginnen zodra een onderneming door groei gedwongen is de ict-dienstverlening in processen te gieten. “Vooral grote internationale bedrijven en wellicht overheidsinstanties kunnen dan niet meer zonder centrale registratie, die de autonomie terugdrukt.”
80 procent van de ‘downtime’ is volgens recent Mercury-onderzoek te wijten aan verkeerd uitgevoerde ict-veranderingen. Aalbers: “Ondernemingen hebben geen idee van de onderlinge afhankelijkheden van de componenten van de it-infrastructuur, hardware en software. De ict gaat steeds meer een centrale rol spelen bij bedrijven. Die lopen zonder een geautomatiseerde inventaris dus enorme risico’s.”