Phoenix claimt dat het met Recover Pro 6 een hersteloplossing voor client-pc’s biedt die beter is dan de standaardherstelpunten van Windows. De oplossing moet een gecrashte pc zo snel mogelijk weer op de been helpen.
De naam Phoenix is bekend van het wereldberoemde Phoenix-bios (basic input output system), dat samen met dat van Award miljoenen pc’s van de allernoodzakelijkste basissoftware (eigenlijk firmware) voorziet. We zouden bijna vergeten dat Phoenix een softwarefirma is die nog meer producten levert. Recover Pro is zo’n product.
Iedereen weet dat back-ups maken noodzakelijk is. Ook als je een back-up hebt kost het vaak veel tijd om een systeem weer aan de praat te krijgen. De meeste back-upsoftware veronderstelt namelijk dat je het herstel vanuit een werkend Windows doet. Als je iets geïnstalleerd hebt waardoor Windows niet meer start of onbetrouwbaar geworden is, wat dan? Dan kan je de noodherstel-cd zoeken. Waar ligt die? Misschien heeft een van de collega’s hem gebruikt en niet teruggelegd. Bovendien zet zo’n noodherstel de laatste volledige back-up die gemaakt is terug. Daarna moet je de sindsdien gemaakte verschilback-ups ook nog een voor een terugzetten.
Een snellere manier om te herstellen van een plotseling opgetreden calamiteit is dus welkom. Let wel: we praten hier niet over een hardwarematige crash. Bij een kapotte harde schijf bijvoorbeeld is er immers geen keuze meer en moet alles teruggezet worden vanaf de gemaakte back-ups.
Systeemherstelpunten
Een snelle manier om te herstellen van een softwarematige calamiteit zit al in Windows: de systeemherstelpunten. Die werken ook wel snel, maar in twee gevallen zijn ze onbruikbaar. Als Windows niet meer start, moet je er eerst voor zorgen dat het besturingssysteem weer werkt. Pas daarna kan je een herstelpunt terugzetten. Als je Windows niet meer gestart krijgt, moet je de standaardback-up terugzetten.
Als de softwarecalamiteit de herstelpunten zelf beschadigd of gewist heeft, zijn die ook onbruikbaar. Bij Windows zitten ze immers als verborgen bestanden op de hardeschijfgebieden waarvoor ze geldig zijn. Het is dus mogelijk dat iets of iemand die verborgen bestanden al dan niet per ongeluk wist of beschadigt. Bij onze testen komt dat zo vaak voor dat we geen Windows herstelpunten gebruiken. Wij werken met ‘images’ (beeldkopieën). Die zijn immers altijd terug te zetten, ongeacht of het besturingssysteem nog werkt of niet. Het enige nadeel is dat images tot voor kort niet bijgewerkt konden worden. Pas in de laatste edities van schijfimageprogramma’s als Symantec Norton Ghost en Acronis True Images zien we de mogelijkheid opduiken om een image bij te werken en er individuele bestanden of directory’s uit te herstellen. Dan rijst nog de vraag waar je zo’n image moet bewaren zodat je er bij een calamiteit snel bij kunt. In het testlab doen we dat met een speciale imagebestandserver. Ook hier is een noodhersteldiskette of -cd of usb-stick nodig om de pc mee te starten. Die moet je dus bij de hand hebben.
Werkwijze
Ook Recover Pro werkt met een beeldkopie. Het slaat die op de harde schijf op in een verborgen partitie. Tijdens de installatieprocedure verkleint Recover Pro zonodig een aanwezige partitie op de harde schijf om plaats te maken. De benodigde plaats is afhankelijk van hoeveel van de harde schijf bewaard moet worden en of het alleen om ‘snelle’ back-ups gaat dan wel om een volledige gevolgd door een snelle.
De werkwijze lijkt voor de rest sterk op de Windows-herstelpunten. Omdat de back-updata van Recover Pro echter op een speciale, niet voor Windows zichtbare partitie zijn opgeslagen, blijft die dus ook bewaard als er een softwarecalamiteit onder het besturingssysteem optreedt.
Phoenix moest ook een oplossing verzinnen voor als Windows niet meer wil starten. Recover Pro neemt de startsector van de harde schijf over en laat die naar zichzelf wijzen. Als Windows drie keer achter elkaar niet kan starten, krijg je automatisch de Phoenix-noodconsole te zien waarmee je je gemaakte noodback-up kunt terugzetten.
Wij hebben tijdens onze test vanuit een opdrachtregelsessie lelijk huisgehouden in de Windows-hoofddirectory en onderliggende subdirectory’s, zodat het besturingssysteem niet meer wilde starten. Na nog twee keer ctrl-alt-del drukken kregen we de Phoenix-noodconsole te zien en konden we onze noodback-up terugzetten. Dat gebeurde met een gemiddelde snelheid van 518 MB per minuut, waarna Windows weer als voorheen werkte.
Startbaar
Phoenix Recover Pro ondersteunt het maken van volledige back-ups (beeldkopie), gedeeltelijke back-ups (bepaalde directory’s of bestanden) en snelle back-ups (die maak je voordat je iets nieuws installeert, zodat je snel terugkunt als dat mocht mislukken). Er zijn geavanceerde instellingen waarbij je een aantal back-upparameters kunt instellen en de back-ups kunt automatiseren. Bij die geavanceerde instellingen vind je ook een mogelijkheid om een volledige back-up te verkennen, maar daarmee kan je alleen noodback-ups benaderen die als beeldbestand op een voor Windows bereikbaar gebied zijn opgeslagen. Je kunt hiermee niet bij de back-ups die in de verborgen Phoenix-partitie zijn opgeslagen. Daarvoor moet je het herstelmenu gebruiken dat te bereiken is vanuit de tabbladinterface van het hoofdprogramma.
In die tabbladinterface vind je ook een tabblad ‘Status’ dat toont hoeveel back-upruimte in gebruik is en hoeveel er nog over is. Het overigens mogelijk om back-upbestanden elders te bewaren, bijvoorbeeld op andere harde schijven, netwerkvolumes of dvd’s. Denk er wel aan dat de Phoenix-noodconsole niet bij het netwerk of dvd’s kan. Je kunt wel een startbare nood-dvd met een volledige back-up laten aanmaken voor noodherstel van een kapotte harde schijf.
Conclusie
Phoenix Recover Pro 6 is een beter systeem dan de herstelpunten van Windows om pc’s te herstellen van softwarecalamiteiten, zeker als het besturingssysteem zelf niet meer start. Het is geen vervanging van de gewone back-up omdat de herstelbestanden op de lokale harde schijf opgeslagen worden. Als die kapot gaat, ben je toch alles kwijt. Het is wel een snelle manier om betrouwbaar te herstellen van softwarecalamiteiten, vooral die waarbij de herstelpunten van Windows onbruikbaar blijken.
Productinfo
Product: Phoenix Recover Pro 6
Producent: Phoenix, VS, www.phoenix.com
Leverancier: Acal Nederland, tel. 040 2 502 602, www.acal.nl; SecureComm, tel. 010 519 14 66, www.securecomm.nl
Adviesprijs (excl. btw): ongeveer 39,95 euro per client-pc
Systeemvereisten: pc met Windows 2000 SP3 of hoger, liefst minstens 10 GB vrije schijfruimte