Uitbreiding van overeenkomsten op het gebied van Managed Services met netwerkoperators is voor Ericsson hét strategische speerpunt in de komende jaren. De Zweedse telecomgigant streeft naar een flinke omzetgroei op dat gebied, waarin wereldwijd op jaarbasis 200 miljard dollar omgaat.
Recent voorbeeld van zo’n opdracht is Vodafone Nederland, dat twee maanden geleden bekendmaakte het beheer van zijn gsm-, gprs- en umts-netwerken middels een vijfjarige overeenkomst in handen te geven van Ericsson. Dat vertelde Hans Vestberg (41), executive vice president en general manager van de Business Unit Global Services, vorige week vrijdag in Rotterdam. Vestberg was daar voor een persconferentie ter gelegenheid van de stopover van de Volvo Ocean Race, waar het Zweedse concern aan deelneemt met het Ericsson Racing Team. Volgens Vestberg besteden operators nu nog het overgrote deel van die 200 miljard dollar (135 miljard dollar) in eigen huis door netwerkbouw en -beheer zelf te verzorgen, en wordt minder dan een derde (circa 65 miljard dollar) uitbesteed aan externe specialisten als Ericsson. Vestberg verwacht dat dat aandeel flink zal groeien omdat het beheer van de netwerken ingewikkelder wordt door de vergaande koppeling van vaste en draadloze netwerken en de verhoging van datasnelheden en -capaciteit. Operators richten zich steeds vaker op marketing en content.
Zelf heeft Ericsson een marktaandeel van circa tien procent in de bestaande markt voor beheerdiensten. Vestberg wil dit marktaandeel graag opschroeven en zo de positie van het bedrijf in de totale telecommarkt verstevigen. Concrete doelstellingen noemt hij niet. “Operators kunnen hun netwerk met een gerust hart in onze handen leggen. We zijn de grootste speler ter wereld op dit gebied. We hebben de schaalgrootte, we hebben 21.000 specialisten in dienst en we hebben alle benodigde producten en diensten in huis. Dat kan niemand ons nazeggen.” Eind vorig jaar gaf eigenaar Hutchison het beheer van zijn umts-netwerk 3 in Engeland in Ericssons handen, een opdracht met een waarde van 2,2 miljard euro en een looptijd van zeven jaar. Het beheer van het netwerk van Telfort dat Ericsson sinds 2002 uitvoerde staat op losse schroeven, nu de aanbieder opgekocht is door KPN.
Vestberg maakt er geen geheim van dat de dienstverlening winstgevend moet worden, maar benadrukt tegelijk dat de klant volledig ‘in charge’ blijft. “We willen op dit vlak goede economies of scale bereiken: we hebben de kennis en de middelen in huis, en kunnen die dus efficiënt inzetten doordat we niet steeds opnieuw het wiel hoeven uit te vinden. Tegelijkertijd blijft de strategie en de beslissingsbevoegdheid echter volledig bij de opdrachtgever. Die bepaalt de koers. Bij alle overige netwerkgerelateerde zaken helpen we hem graag.”