Het lijkt zo handig, via internet een bouwvergunning regelen. Aan pilots met een e-loket geen gebrek. Op bezoek gaan bij het gemeentehuis werkt vaak echter nog het snelst.
Het digitaal bereikbaar zijn van de decentrale overheid moet zorgen voor een hogbeterere serviceverlening naar burgers en administratieve lastenverlichting voor de gemeenten, stelt de overheid. Maar totTot nu toe leidt het ontsluiten van interne gemeentelijke systemen voor de buitenwereld met een e-digitaal loket echter vooral tot problemen. Een midoffice moet zorgen Er voor de moet een koppeling worden gelegd tussentussen het e-digitale loket (dat voor burgers bereikbaar is via het iInternet) en de achterliggende gemeentelijke informatiesystemen van de gemeenten. Er moet een mid-office worden ontwikkeld. Dat vergt investeringen in mensen en middelen. Volgens de de gemeenten zal het nog 5 nog vijf tot 1tien0 jaar duren voordat er daadwerkelijk lastenverlichting optreedt. Recent nog heeft staatsecretaris van Economische Zaken K. Van Genniphet kabinet 50 miljoen extra uitgetrokken voor ontwikkelingen rond e-dienstverlening.
Problemen
Het e-mailverkeer van een gemeente is door integratie van het edigitale- loket kwetsbaarder voor spam en computervirussen. Hierdoor stijgt het aantal beveiligingsincidenten en gaat de beschikbaarheid van informatiesystemen soms achteruit. De diversiteit aan ict-gerichte oplossingen is tevens een dreiging. De centrale overheid stelt ontwikkelt geen stelsel van it- – en procesrichtlijnen beschikbaar, waardoor een standaard opzet voor de met gevolg dat er voor alle gemeenten in Nederland een standaard opzet ontbreekt. Hierdoor is er een diversiteit aan ict-gerichte oplossingen. Volgens het rapport ‘Puzzelen met prioriteit’ van VNG blijken gemeenten ook Ook blijken gemeenten lastig in staat om de ict-vernieuwingen adequaat en op tijd in te voeren. (rapport Puzzelen met prioriteit, VNG).
Beeldvorming
Ook de huidige opzet van interne bedrijfsprocessen van een gemeente zorgt voor vertraging van de lastenverlichting. Ambtenaren die sinds jaar en dag vergunningen op een bepaalde manier uitgeven zitten nu niet te springen om dit radicaal om te vormen naar een digitale minder arbeidsintensieve werkwijze. Een verandering in de it betekent een organisatieverandering, met ruim aandacht voor de bedrijfscultuur.
Tot slot blijkt het beeld over het e-loket divers te zijn, en verschillen de inzichten op managementniveau met die op de werkvloer, vooral wat betreft haalbaarheid en daadwerkelijke oplossingen. Er gloort hoop: verschillende gemeenten, waaronder Amersfoort en ’s- Hertogenbosch, timmeren stevig aan e-dienstverlening.