Bij welk bedrijf loop je als it’er iedere dag stralend naar buiten? Jaarlijks doet het Great Place To Work Institute onderzoek naar de beste werkgevers. Computable vroeg de vier ict-finalisten wat hun bedrijf nou zo bijzonder maakt.
Hoe bepaal je nu of een werkgever de beste is? Kijk je naar salaris, flexibele arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden? Nee, zegt Marcel van Marrewijk, directeur van Great Place To Work Institute Nederland, “Een bedrijf waar je vertrouwen in hebt, kansen ziet, kameraadschap ervaart en ruimte krijgt om samen dingen te doen, voelt het beste om voor te werken.” De beste werkgevers scoren op vijf aspecten: eerlijkheid, respect, geloofwaardigheid, trots en kameraadschap, ontdekte Van Marrewijk. Het internationale instituut ontwikkelde een eigen vragenlijst die naar medewerkers van deelnemende organisaties gaat.
Het goud ging naar Microsoft Nederland. In totaal werken er een kleine 500 medewerkers bij de softwareontwikkelaar in Schiphol-Rijk. Trots scoorde met 87 procent het hoogst, eerlijkheid met 67 procent het laagst. Het percentage slaat op het antwoorden goed tot uitstekend.
Trots en gedreven
Ineke Hoekman-Van Hassel, hr director van Microsoft Nederland, stelt: “Dat onze medewerkers bijzonder trots en gedreven zijn wisten we, daarvoor hoefden we dit onderzoek niet te doen.” De lage score voor eerlijkheid verklaart ze vooral uit het feit dat Microsoft een internationaal bedrijf is en de Nederlandse tak daarbij vaak afhankelijk is van beslissingen van het moederbedrijf in de Verenigde Staten. “Dat kan wel eens niet in lijn liggen met wat we lokaal zouden willen en dat voelt dan onrechtvaardig.” Uit het onderzoek bleek verder dat work/life balance een probleem is; voor haar gedreven medewerkers die anywhere anytime bereikbaar zijn, is die balans lastig. Een grootschalig project moet daar verandering in brengen. Want ondanks de hoge score is ze niet tevreden. “Nummer één worden is makkelijker dan nummer één blijven.”
Ellebogen
Zilver ging naar de Veenendaalse ict-dienstverlener Profuse. Kameraadschap scoorde met 82 procent het beste. Margoth Karens is manager p&o van het bedrijf dat een kleine tweehonderd medewerkers telt. “Onze medewerkers werken nauw samen. Ellebogenwerk kom je hier niet tegen.”
Toen vorig jaar een collega vanwege een progressieve spierziekte moest verhuizen, hielpen collega’s met het opknappen van het huis en zamelden geld in voor een rolstoelbus. “We stimuleren collegialiteit. De personeelsvereniging organiseert maandelijks een uitje en we hebben iedere maand happy hour. We vinden het belangrijk dat mensen zich prettig bij ons voelen en trots zijn. Klanten merken dat de sfeer goed is.”
Respect kreeg met 73 procent de laagste score. Karens kan het niet helemaal plaatsen. “Ik merk juist dat er onderling veel respect is. Wel is gebleken dat medewerkers nog meer aandacht van hun leidinggevende verwachten.”
Vriendjespolitiek
Op de derde plaats eindigde Collis, een ict-dienstverlener met zo’n zeventig medewerkers in Leiden. Oprichter Dirk-Jan van den Heuvel en rechterhand Henk van Dam zijn er trots op. Eerlijkheid scoorde maar liefst 86 procent. Van den Heuvel: “We doen niet aan vriendjespolitiek, maar beoordelen medewerkers op wat ze doen. En als dingen niet goed gaan, dan spreken we dat uit.” Van Dam: “Gelijkwaardigheid is belangrijk voor ons.” Wat overigens, bij navraag, niet blijkt te betekenen dat de directeur in dezelfde auto rijdt als de jongste bediende. “Maar de regels zijn wel voor iedereen hetzelfde. Secundaire arbeidsvoorwaarden hebben we gestandaardiseerd”, aldus Van Dam.
Wat maakt dat zij zo goed scoren? Van den Heuvel: “We zijn inhoudelijk een leuke club. We bedenken bijvoorbeeld nieuwe methodes om software te testen en doen niet alleen standaardwerk.”
Respect scoorde met 72 procent het laagst. Van den Heuvel: “We zijn het afgelopen jaar hard gegroeid. Daardoor was er minder persoonlijke aandacht. We hebben meteen twee afdelingshoofden aangenomen en zijn nu weer hard op zoek naar mensen om onze teams te versterken.”
Trots
Een derde plek was er ook voor Finalist, van directeur-oprichter Jean-Luc van Hulst, dat in de randstad met ruim vijftig medewerkers voornamelijk Java-software ontwikkelt. Ook Finalist scoorde het best op eerlijkheid (85%). “Eerlijkheid is een van de weinige onderdelen in het bedrijf waar we weinig aan doen”, zegt hij. “Je start een bedrijf, neemt mensen aan die daarbij passen. Ieder bedrijf krijgt de medewerkers die het verdient. Maar het klopt wel: we zijn een technisch bedrijf waar eerlijke mensen werken die veel respect voor elkaar hebben.”
Van Hulst plaatste een extra enquête op intranet om erachter te komen waarom trots minder scoorde. “Daaruit bleek dat mensen meer persoonlijke waardering willen en meer ruchtbaarheid voor de successen van de organisatie.” Er is dus nog wel werk aan de winkel. “Een score van honderd procent zou niet gezond zijn, maar ik ga voor zilver.”