ABZ is in het gelijk gesteld inzake het kort geding dat autobrancheorganisatie Bovag had aangespannen tegen de softwareleverancier. Een intensieve samenwerking in een proefproject betekent niet dat er volledige overeenstemming over de licentieovereenkomst bereikt is, oordeelde de rechter.
Softwareleverancier ABZ uit Zeist brengt sinds 1992 het schadecalculatiesysteem Audatex op de markt. Het bedrijf beheert daarvoor een databank waarin voertuig- en schadegegevens worden opgenomen. Tegen betaling kunnen autobedrijven toegang krijgen tot deze databank. Bovag wil als aanvulling op het Bovag Garantie-systeem voor tweedehands-auto’s een informatiedienst opzetten onder de naam Autolog. Deze dienst biedt op één document uiteenlopende data over een gebruikte auto, zoals informatie over de APK, kilometerstanden en schadegegevens uit het verleden. Om Autolog te kunnen vullen, heeft Bovag een licentie nodig om de ABZ-databank te mogen gebruiken.
Volgens een woordvoerder van de branchevereniging ging ABZ in principe akkoord. “Het bedrijf draaide zelfs mee een proefproject. Tijdens het rondmaken van het contract zag ABZ toch af van de licentieovereenkomst. Omdat Bovag vindt dat beide partijen wel tot een overeenstemming zijn gekomen, zijn we naar de rechter gestapt. Die oordeelde toch anders.” De rechter liet meewegen dat de partijen die de meeste schadegegevens leveren aan ABZ – VNA (club van autoleasebedrijven) en Focwa (vereniging van schadeherstelbedrijven) – niet hadden ingestemd met het plan van Bovag voor Autolog. Verder blijkt uit het vonnis dat Bovag de schadegegevens van gebruikte auto’s ook aan consumenten wilde verstrekken. ABZ staat echter op het standpunt dat zijn databank alleen bedoeld is voor zakelijk verkeer. Volgens de rechter is dit consumentenidee in strijd met het gebruiksrecht zoals voorzien in het concept van de licentieovereenkomst en is van volledige overeenstemming tussen beide partijen dan ook geen sprake.
Saillant detail is dat de Focwa en VNA hun gegevens voor een deel ontvangen van de garagehouders, Bovag-leden dus. “Het laatste woord is hier nog niet over gezegd”, aldus de woordvoerder. De branchevereniging denkt nog na of er hoger beroep wordt aangetekend. “Het is jammer. We wilden net beginnen met de introductie van Autolog. De reclamecampagne stond al in de startblokken. Kennelijk gelooft echter niet iedereen in de voordelen van transparantie.” Bovag bekijkt nu of ze ook op een andere manier schadedata kunnen vergaren, bijvoorbeeld via de organisatie van gedeeld autorijden Autodate (dat informatie ten dele uit de ABZ-databank haalt!) of de RDW.