Al een tijdje is integratie het sleutelwoord. Niet alleen in de maatschappij, maar ook in het bedrijfsleven. Door de enorme hoeveelheid applicaties en bestanden ziet de gemiddelde ondernemer door de bomen het bos niet meer. Naast het standaard crm- en boekhoudpakket draaien er vaak ook nog een branche gerelateerde applicatie, een hr-systeem, een logistiek pakket, noem maar op.
Al een tijdje is integratie het sleutelwoord. Niet alleen in de maatschappij, maar ook in het bedrijfsleven. Door de enorme hoeveelheid applicaties en bestanden ziet de gemiddelde ondernemer door de bomen het bos niet meer. Naast het standaard crm- en boekhoudpakket draaien er vaak ook nog een branche gerelateerde applicatie, een hr-systeem, een logistiek pakket, noem maar op.
Al die applicaties worden verondersteld met elkaar te communiceren zonder tussenkomst van de gebruiker. Ook integratie tussen applicaties over meerdere vestigingen c.q. locaties (via internet) hoort vanzelfsprekend te zijn. Import/export is uit, dynamisch koppelen is in. De meeste producenten leveren tegenwoordig toolsets die hun specifieke software 'openstellen' voor integratie met andere applicaties. Alles met het oog op een vereenvoudiging van de business. De praktijk leert ons echter dat al het vastleggen van een eenvoudige adreswijziging van een klant in het centrale systeem de ondernemer nog steeds kopzorgen bezorgt. Integratie blijkt dus nog niet standaard, waardoor een adres in meerdere systemen aangepast moet worden. Dit heeft verlies van tijd, geld en vertrouwen van de klant als gevolg.
Daar ligt mijns inziens een belangrijke rol voor het kanaal. Als een lokale reseller zich weet te specialiseren in het integreren van de vele businessapplicaties, wordt hij goud waard. Hij is degene die de specifieke situatie en wensen van de eindgebruiker kent en de juiste match van applicaties voor hem zoekt. Door of samen te werken met andere partijen in het kanaal of de inzet van eigen mensen en middelen kan de reseller deze applicaties via standaarden integreren. Zo bindt hij de klant 'voor het leven' aan zich. De business van de ondernemer wordt zo daadwerkelijk eenvoudiger gemaakt en daarvoor wil hij betalen. Ook de leverancier is blij als zijn software op de juiste manier ingezet wordt en de klant tevreden is.
Kuno Klumpers, senior productmanager
Unit 4 Agresso
Kuno’s verhaal klopt helemaal, echter de praktijk wijst uit dat bij lange na niet alle applicaties de door Kuno genoemde standaarden ondersteunen. Laat staan een ‘open’ interface hebben om externe applicaties real-time te koppelen.
Gelukkig gaan we met het Multivers pakket van Unit4 Agresso de goede kant op, al missen we daar ook nog steeds bijvoorbeeld een ‘standaard’ XML interface die voor klanten / partners beschikbaar is.
Zo ken ik bijvoorbeeld situaties waar een Microsoft Bizztalk Server intern is ingezet om verschillende applicaties te integreren zonder handmatige werkzaamheden. De applicaties waren niet in staat om de integratie rechtstreeks te realiseren.
Bart Scheepens, adviseur bedrijfssoftware
ACA IT-Solutions