Per 1 juli is EXIN opgehouden met het afnemen van het Ambi-basisexamen. Daarvoor in de plaats wordt I-Tracks gebracht: competentiegericht leren opgebouwd uit modules. Zijn eerder behaalde diploma’s nu ineens waardeloos?
Service management-consultant Gert-Jo van der Heijden van Ordina: “Een kennis van me ging ict’ers inhuren voor een project. Ik vroeg wat voor mensen hij zocht en of zij over een Ambi-diploma moesten beschikken. Nee, zei hij, dat is oud, I-Tracks is het nu.”
I-Tracks is de opvolger van diploma’s als Pdi, Itil en Ambi. Het Pdi-diploma was vooral gericht op techniek, Ambi op theorie. Met I-Tracks (Individuele Tracks) volg je een bredere leerroute, die is opgebouwd uit een aantal modules. Zo’n module kan Itil of MCSE zijn, maar ook Communicatie. De exameneisen zijn gebaseerd op competenties die in de markt worden gehanteerd.
EXIN is de bedenker van de I-Tracks. Maar als onafhankelijk ict-exameninstituut verzorgt het geen opleidingen, alleen de afsluitende examens. Het is het beste te vergelijken met het Centraal Bureau Rijvaardigheid. EXIN heeft routes met einddoelen (examens) uitgestippeld en voorziet opleiders van informatie.
Versnipperd
Rienke Voorburg, accountmanager van I-Tracks bij EXIN: “I-Tracks hebben we ontwikkeld omdat we op zoek waren naar vervanging van het Ambi-diploma. Mensen klaagden dat Ambi weinig flexibel was. Zelf merkten we dat we een versnipperd examenaanbod hadden, we konden steeds moeilijker uitleggen voor wie welk examen was bedoeld. I-Tracks is de algemene noemer geworden van certificeren op basis van competenties.”
Het interessante van I-Tracks is dat ict-professionals vrijstelling kunnen krijgen voor competenties die ze al in de praktijk hebben opgedaan. Voorburg: “We proberen ook zoveel mogelijk te werken met opdrachten die je in de praktijk bij je werkgever maakt. Daar heeft de werkgever wat aan en leert de cursist het meeste van.”
Gert-Jo van der Heijden rondde afgelopen april als eerste een volwaardig Academy Track af.
Hij had overigens al een hbo-diploma en Ambi op zak. “Ik moet concurreren met servicemanagers die een veel kortere opleiding hebben genoten. Toch is hun I-Tracks-diploma straks meer waard. Daarom besloot ik een Academy Track te volgen.”
Een Academy Track moet op maat worden samengesteld. Een opleider kijkt welke kennis de ict-professional al in huis heeft en verzamelt bewijzen om vrijstellingen bij EXIN aan te vragen. Voor Van der Heijden betekende het dat er nog ruim een jaar studie over bleef. Theoretische gedeeltes kon hij thuis met een boek af, voor zwaardere modules ging hij terug naar school. “En dan weer naar het examenlokaal bij EXIN, drie uur lang allerlei vragen beantwoorden.”
Hij rondde in april zijn opleiding af met een presentatie en een mondelinge verdediging van zijn onderzoek, gebaseerd op de vraag ‘hoe richt ik professioneel beheer in?’. “Mijn manier van denken is door de opleiding veranderd. Tijdens de studie stel je steeds doelen en reflecteer je op wat je hebt geleerd. Als ik nu bij een klant zit doe ik dat ook; doelen stellen en regelmatig terugblikken in hoeverre die doelen zijn bereikt. Daarmee onderscheid ik me van andere ict-professionals, krijg ik te horen.”
Exportsucces
Voorburg: “Vergeleken met Ambi zijn de Academy Tracks zwaardere programma’s. De opleiding kent dezelfde diepgang, maar meer opdrachten en een bredere oriëntatie. Als je vers van de middelbare school komt, kost I-Tracks je meer inspanning. Maar heb je al een aantal jaren werkervaring, dan kun je vrijstellingen krijgen en ben je misschien minder tijd kwijt. Overigens vervallen de oude diploma’s niet, maar met I-Tracks heb je een bredere, praktijkgerichte opleiding. We stoppen wel met het afnemen van de oude examens.”
Afgelopen jaar deden zo’n 3000 ict’ers een I-Tracks-examen. Dit jaar verwacht EXIN een verdubbeling. EXIN is ondertussen druk bezig zelf een nationaal exportsucces te worden. De Nederlandse certificeerder groeide de laatste jaren hard in het buitenland en heeft inmiddels kantoren in Boston, Kuala Lumpur, Tokio en Melbourne. Het is één van de weinige instellingen die Itil-examens mag afnemen en daarom inmiddels in 125 landen actief. Voorburg: “Ook daar is veel vraag naar leerpaden gebaseerd op competenties, maar we moeten eerst nog de stof vertalen.”