Business Intelligence (BI)-softwarebedrijf QlikTech maakt een zeer succesvol jaar door. In de eerste helft van 2006 heeft de BI-producent de verwachtingen sterk overtroffen door een groei van meer dan zeventig procent te realiseren en gemiddeld tien nieuwe klanten per dag te acquireren. Drijvende kracht achter dit succes is de nog altijd toenemende vraag naar QlikView, QlikTechs innovatieve oplossing voor bedrijfsanalyse die klanten in staat stelt snel en simpel gefundeerde beslissingen te nemen. Het succes wordt bevestigd in een recent rapport van marktonderzoeksbureau IDC, ‘Worldwide Business Intelligence Tools 2005 Vendor Shares’, dat aantoont dat QlikTechs visie op BI-tools perfect aansluit bij de behoeften van de markt.
“Wij zien een fundamentele verandering in de BI-markt met de opkomst van een nieuwe lichting in-memory analysetools. Steeds meer organisaties streven ernaar kenniswerkers te voorzien van tools voor data-query en -analyse waar zij zélf mee aan de slag kunnen. Onze oplossingen maken het mogelijk dat aanzienlijk meer gebruikers dan bij traditionele BI-tools bedrijfsgegevens eenvoudig benaderen, bewerken en analyseren als onderdeel van hun dagelijkse werkzaamheden”, zegt Rogier Verheij, Country Manager Benelux van QlikTech.
QlikTech ondersteunt een informatiearchitectuur waarin bedrijfsgegevens op brede schaal, op betaalbare wijze en in no time beschikbaar zijn voor degenen die ze nodig hebben. “Met QlikView, dat gebaseerd is op ons credo ‘vereenvoudigde analyse voor iedereen’, hebben we een nieuwe standaard gezet voor snelle en flexibele oplossingen voor bedrijfsanalyse die gebruikers direct toegang geven tot bedrijfskritische informatie”, stelt Verheij. “De jongste versie van het pakket, QlikView 7.5, maakt daartoe gebruik van een nieuwe, gepatenteerde, in-memory koppelingstechnologie die ervoor zorgt dat geavanceerde analyses nog makkelijker te implementeren, te gebruiken en te onderhouden zijn, met snellere verversingen en een betere toegang tot gedetailleerdere informatie. De gebruiksvriendelijke, interactieve grafische interface maakt dat eindgebruikers zich nauwelijks meer hoeven te laten trainen en de vrijheid hebben meer creativiteit in hun analyses te leggen.”
In de wereldomvattende 24-uurseconomie van vandaag de dag beseffen bedrijven meer dan ooit welke enorme impact analyses op hun business kunnen hebben als ze hun medewerkers de juiste, snelle tools aanreiken. Verheij: “De onafgebroken groei die QlikTech in de eerste twee kwartalen van 2006 heeft laten zien, is een rechtstreeks gevolg van ons vermogen klanten producten te leveren die hun medewerkers in staat stellen in korte tijd en met groot gemak gigantische datavolumes te benaderen en te analyseren.”
De belangrijkste prestaties van QlikTech in het afgelopen halfjaar zijn:
Een omzetgroei van 70% en meer dan 4.300 klanten, waaronder nieuwe klanten als Morgan Stanley, Williams Sonoma, de Amerikaanse Marine, Dalehead Foods, Deutsche Bank, Heidelberger Druckmaschinen, Sepracor, Research In Motion (RIM), Volvo Car Corporation, Panasonic Tough Books en American Express.
Een duurzame organische groei, met een toename van het personeelsbestand met 26% en een uitbreiding van de activiteiten via nieuwe verkoopkantoren in Nederland (Benelux), Denemarken en Het Verenigd Koninkrijk, als aanvulling op de bestaande kantoren in Zweden, de Verenigde Staten en Duitsland.
Een groei in Duitsland met 135% ten opzichte van vorig jaar, inclusief nieuwe kantoren in München en Hamburg en 50 nieuwe medewerkers.
Een groei van QlikView Spanje (partner van QlikTech) met 85% ten opzichte van vorig jaar, inclusief meer dan 140 nieuwe klanten.
Een verdere uitbreiding van het resellernetwerk in Latijns-Amerika, waar QlikTech nu 160 klanten heeft in Argentinië, Brazilië, Chili, Colombia, de Dominicaanse Republiek, Ecuador, Mexico, Peru en Venezuela.
Het opstarten – begin 2006 – van activiteiten in India (in samenwerking met Team Computers), wat geleid heeft tot 15 nieuwe klanten.
De introductie van QlikView 7.5, een nieuwe versie van de snelle en flexibele oplossing voor bedrijfsanalyse, die de toegang van eindgebruikers tot data-analyse verbetert, de ontwikkeling van applicaties vergemakkelijkt en de flexibiliteit vergroot.
Een substantiële groei van het partnerkanaal met 25 nieuwe businesspartners en intensievere betrekkingen met toonaangevende technologiebedrijven als Intel, HP, Dendrite en Excelsior Software.
“IDC voorziet een aanhoudende vraag naar Business Intelligence-tools, aangezien de investeringen in dit soort software onveranderd tot de topprioriteiten van eindgebruikersorganisaties behoren. Dit heeft geresulteerd in een groei van 11,5 procent en een softwareomzet van $ 5,7 miljard wereldwijd in 2005”, schrijft analist Dan Vesset in IDC’s concurrentierapport ‘Worldwide Business Intelligence Tools 2005 Vendor Shares’. “Oplossingen als QlikView van QlikTech hanteren een totaal andere aanpak van databeheer dan de producten van andere belangrijke BI-leveranciers. Zij bieden eindgebruikers nagenoeg 'onbegrensd' dimensionale ad hoc query- en analysefuncties, iets waar traditionele OLAP-tools niet in voorzien.” Die eigenzinnige aanpak werpt vruchten af, zo blijkt. “Wij willen dan ook voortgaan op de ingeslagen weg en innovatieve oplossingen op de markt blijven brengen die aantrekkelijk zijn voor organisaties waarbij BI nieuws is en voor organisaties die hun traditionele BI-software-infrastructuur willen verbeteren, uitbreiden of vervangen”, aldus Verheij.