De overgrote meerderheid van organisaties in de Benelux heeft te kampen met trage applicaties. Maar liefst 87 procent van de Nederlandse en 60 procent van de Belgische organisaties worstelen met dit productiviteitsprobleem. Dit blijkt uit onderzoek van Citrix Systems, marktleider op het gebied van access infrastructure solutions.
Citrix ondervroeg 285 zakelijke computergebruikers in diverse sectoren naar hun ervaringen op het gebied van software-applicaties en de toegankelijkheid daarvan. Uit de antwoorden van de respondenten kwamen de volgende opvallende verschijnselen naar voren:
– De overgrote meerderheid heeft last van het feit dat software traag is
– In het merendeel van de gevallen ligt het probleem in de software zelf, niet in de hardware of het netwerk
Trage online software, alom bekend fenomeen
Organisaties zetten steeds meer software in en het internet wint daarbij aan belang. Uit het onderzoek komt naar voren dat 65 procent van de Benelux-organisaties het afgelopen jaar nieuwe webapplicaties in gebruik heeft genomen. In een kwart van de Nederlandse organisaties waren dat zelfs vijf of meer nieuwe toepassingen. Hoewel de helft (53 procent van de Nederlandse en 47 procent van de Belgische organisaties) nieuwe servers gekocht heeft om die software te kunnen draaien, zijn er toch grote problemen met de snelheid van de applicaties; 80 procent van de Benelux-respondenten zegt problemen te ondervinden met langzaam reagerende software.
“Vooral de hausse aan nieuwe applicaties die via het internet aangeboden worden aan gebruikers, heeft een forse impact op de ICT-infrastructuur van organisaties”, aldus Rob van der Hoeven, area vice-president bij Citrix. “Juist als dergelijke software toegevoegd wordt aan de ICT-omgeving moet men er rekening mee houden dat de snelheid in het gedrang kan komen, wat de gebruiksvriendelijkheid van zulke toepassingen beslist niet ten goede komt.”
Software zelf vormt meestal het probleem
De redenen voor traag werkende software blijken vrij divers; 28 procent van de ondervraagde respondenten wijst slecht functionerende hardware aan als een boosdoener. Ook ligt het probleem dikwijls in de netwerkcapaciteit (30 procent van de respondenten herkent dit). Maar in de meeste gevallen is de software zelf de oorzaak van het probleem. 49 procent van de ondervraagden heeft dat ervaren. “De achterliggende redenen voor trage applicaties zijn eigenlijk niet zo belangrijk”, aldus Rob van der Hoeven. “Het is wél essentieel om ervoor te zorgen dat het rendement op software zo hoog mogelijk is. Bedrijven moeten dan ook kijken naar slimme manieren om de beschikbaarheid van de software voor hun gebruikers te garanderen, waarbij veiligheid, maar zeker ook snelheid de nodige aandacht verdient.”