De duur van outsourcingscontracten wordt steeds korter. Volgens marktonderzoek van PMP Research willen bedrijven steeds meer flexibiliteit als het aankomt op uitbesteden van diensten.
De contracten worden voor een steeds kortere duur getekend, zodat bedrijven makkelijk kunnen overstappen naar een andere leverancier of hun diensten weer in huis kunnen nemen. Tweederde van de ondervraagden geeft aan dat zij liever met meerdere leveranciers werken, dan met één leverancier. Deze trend zet door, aldus PMP Research. Driekwart van de ondervraagden geeft aan dat zij in de toekomst met meerdere leveranciers gaan werken.
Een belangrijk deel van de contracten (39 procent) worden getekend voor één tot twee jaar. Een zelfde deel, dus ook 39 procent, heeft overeenkomsten voor twee tot vijf jaar. Drie procent tekent een contract voor minder dan een jaar en tien procent van de contracten hebben een duur van vijf tot tien jaar. Geen van de ondervraagden tekent een contract dat langer dan tien jaar geldt.
Bijna de helft van de ondervraagden (47 procent) geeft aan dat zij willen wisselen van de ene leverancier naar de andere of hun diensten weer in huis willen nemen. 53 procent vindt een dergelijke verandering echter lastig te bewerkstellen. Een klein deel (5 procent) vindt het zelfs zeer lastig.
Een nuancering van het type outsourcingscontracten is hierbij wel gewenst. Een outsourcingsmodel waarbij meerdere leveranciers worden aangetrokken richt zich meer op het zoeken (en hopelijk vinden) van ofwel de meest economische aanbiedingen ofwel de ‘best of breed’ qua knowhow en expertise voor elk dienstentype, terzelfdertijd met een hoge graad van flexibiliteit. Het model daarentegen waarbij een geïntegreerde ict-dienstverlening end-to-end naar de eindgebruikers wordt aangeboden (meestal met 1, max 2 hoofddienstverleners) waarbij gezocht wordt naar een oplossing met minimale inzet van interne resources heeft andere primaire objectieven (minimale integratieproblematiek voor de eigen organisaties, homogenisatie van het ict landschap, centralisatie van de ict strategie,…) Voor het tweede type van outsourcing, gezien de complexe transitieuitdagingen bij wijziging van leverancier(s), is een iets langere contractduur quasi inherent aan het model.
Zoals steeds dienen de juiste modellen afgestemd en beslist te worden vertrekkende van de algemene bedrijfsstrategie en de daaruit voortvloeiende objectieven.