Ondernemingen hebben moeite met de complexiteit van de implementatie van een service oriented architecture. Dat concludeert marktonderzoeker Ovum.
Ovum onderzocht 333 Amerikaanse ondernemingen, en daaruit bleek dat 27 procent van de grote ondernemingen en 17 procent van de middelgrote bedrijven een soa hebben geïmplementeerd in (een deel van) hun it-infrastructuur.
Ongeveer 20 procent van deze ondernemingen geeft aan dat de nieuwe architectuur onverwachte complexiteit heeft gecreëerd. Volgens Ovum is het probleem dat traditionele it-beheerprocessen en -tools niet altijd geschikt zijn voor het beheer van soa-applicaties. Daarbij komt dat het inzetten van een service oriented architecture net zoveel ondersteuning en investeringen in het beheer van infrastructuur vergt als in ontwikkelkits en testhulpmiddelen.
Soa moet benaderd worden als een bredere infrastructuur-architectuur en beheersprogramma in plaats van een enkelvoudige applicatie. Mary Johnston Turner, vice president bij Ovum, tegen Silicon.com: "Het is een modulaire transitie. Het vergt echt een andere benadering van de rol en verantwoordelijkheden van de it-organisatie."
Uit het onderzoek van Ovum blijkt dat er een grote samenhang is tussen de tevredenheid met soa op bedrijfsniveau en de toewijding van het management om it te zien en te beheren als een dienstenset.
Computable organiseert op 21 september een seminar over SOA. Houdt de website in de gaten voor meer informatie.
Service Oriented Architecture lijkt op korte termijn te worden ingehaald door Team Oriented Architecture. Er wordt nog niet veel over geschreven, maar zoals het nu lijkt heeft dat de toekomst.
Het SOA-concept is geweldig. Zo geweldig, dat men de randvoorwaarden voor een succesvolle implementatie voor het gemak wel eens uit het oog wil verliezen. SOA richt zich op hergebruik van functionele componenten. Gaan bedrijfsonderdelen investeren in herbruikbaarheid door een ander? Wie betaalt wat aan wie? SOA vereist centrale coördinatie en beheer van services. Gaan gedecentraliseerde organisaties zich herorganiseren tbv SOA? SOA vereist onafhankelijk functioneel eigenaarschap van herbruikbare services. Gaat men huidige grip op definitie en functionele wijzigingen uit handen geven? En hoe zit het als men niet zelf software bouwt of laat bouwen, maar vooral pakketten op de markt koopt? Als de bedrijfsprocessen in een bedrijfsbrede SOA zijn geimplementeerd, kan het bedrijf dan gemakkelijk reorganiseren of delen van het proces outsourcen? Wordt de business met SOA echt flexibeler, of alleen de IT-afdeling?
Soms voel ik de behoefte om de hele wereld eens goed wakker te schudden; zie onderstaande link:
http://soa-eda.blogspot.com/2006/06/soa-doesnt-add-business-value-but-eda.html
Jack van Hoof
Enterprise Integratie Architect bij de NS