Onlangs kon u in CRN lezen dat er in onze branche hard gesleuteld wordt aan de technische infrastructuur, om deze zo in te richten dat optimale bereikbaarheid altijd gegarandeerd is. Het bedrijfsleven omarmt massaal VoIP, er is geen buitendienst meer paraat zonder tenminste een Blackberry op zak en geen enkel zichzelf respecterend bedrijf zet klantencontact onderaan de agenda. Zelfs overheidsinstellingen investeren veel om bereikbaarheid te garanderen. Partijen als Microsoft, Cisco en Avaya presenteren aan de lopende band oplossingen die ervoor zorgen dat bedrijfstoepassingen naadloos integreren en de juiste informatie altijd en overal ontsloten kan worden.
Ondanks het feit dat de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen en communicatie-instrumenten zoals mobiele en ip-telefonie, sms, instant messaging, Skype en (mobiele) e-mail een steeds belangrijkere rol spelen in de samenleving, blijft er toch een factor doorslaggevend voor het succes ervan: de mens. Zolang het poppetje aan de andere kant van de lijn niet thuis geeft, is het rendement op de investering nihil. Altijd en overal bereikbaar zijn is lastig, ook als de techniek in alles voorziet. Medewerkers van bedrijven zijn meer en meer mobiel, maar steeds minder goed bereikbaar. Eenderde van de Nederlandse gemeenten reageert zelfs niet op e-mail van burgers, zo kopte Computable.nl onlangs. Primair is het de taak van de organisaties die deze informatiekanalen inzetten om hun medewerkers te trainen en te coachen hoe deze stromen te managen. Maar ook de reseller speelt een doorslaggevende rol van betekenis. Deze heeft immers vaak door zijn kennis toegevoegde waarde opgebouwd en kan hierdoor de klant nog beter adviseren. Bijvoorbeeld hoe om te gaan met technologie en deze toe te passen in de belevingswereld van de mens zodat de techniek onzichtbaar wordt. Laten we de mens voorop zetten en ons realiseren dat technologie ons hoort te helpen bij werk en privé-leven. De reseller die met die visie adviseert is spekkoper.
Daniël van den Hoven
Country Manager GN Netcom
Helemaal mee eens, inmiddels worden we met zijn allen overdonderd met allerlei gratis toepassingen om met elkaar in contact te staan, Skype, Live Messenger, Gizmo Project, VoIPbuster and so on… Ik heb thuis inmiddels een Skype telefoon en een Live Messanger telefoon, echter niemand is bereikbaar. Ik ga dan dus toch weer over op de betaalde landlijn of de dure sms.
De mens en het realiseren van breed geaccepteerde ‘standaarden’ (whatever that may be) is key hierin. Miljoenen, nee tientallen miljoenen heb je tegenwoordig nodig om enigzins een platform te creeëren.