Hans Brouwer is sinds afgelopen mei verantwoordelijk voor salesforce.com in de Benelux. Aan Computable vertelt hij dat zijn bedrijf, leverancier van online crm-toepassingen, het concept van Software-as-a-Service (SaaS) heeft grootgemaakt en nu van plan is om dat ook met PaaS te doen: Platform-as-a-Service.
Sinds bijna drie maanden is Hans Brouwer regiodirecteur Benelux van salesforce.com. Voor die tijd deed hij als eindgebruiker al ervaring op met de online programma’s van salesforce.com voor het beheren van klantgegevens (crm). Hij was er enthousiast over en zag zijn kans schoon toen toenmalig regiodirecteur Chrétien Minke salesforce.com verliet.
Volgens de kersverse regiodirecteur is de acceptatie van toepassingen die online worden aangeboden enorm gestimuleerd door toedoen van salesforce.com. Het bedrijf biedt al zijn producten als Software-as-a-Service (SaaS) aan. Brouwer legt uit dat het grootste voordeel is dat klanten het gemakkelijk, snel en goedkoop kunnen aanschaffen. In plaats van dure eenmalige licenties betalen ze slechts een klein bedrag per maand. Bovendien zijn er geen grote investeringen nodig voor aanpassingen in de ict-infrastructuur en worden de toepassingen automatisch en iteratief geüpdated.
Het succes van SaaS is de reden waarom ook concurrenten als SAP, Oracle en Microsoft webdiensten ontwikkelen. Brouwer wijst er op dat de functie-eisen van ict-professionals hierdoor in de toekomst wel veranderen. “Door SaaS wordt technische kennis minder belangrijk, maar bedrijfsspecifieke kennis des te meer.”
Als opvolger van SaaS is salesforce.com nu druk bezig met het nieuwste buzzword: PaaS, ofwel Platform-as-a-Service. Onder de naam Summer 07 biedt het bedrijf tegenwoordig een combinatie van de online crm-toepassing en een ontwikkelplatform waarop de klant de standaardfunctionaliteit zelf kan aanpassen of uitbreiden, naar gelang zijn wensen. Op het platform is het ook mogelijk om zelf volledig nieuwe webdiensten te bouwen, testen en laten draaien. Daarmee borduurt het bedrijf voort op zijn bestaande ontwikkelplatform Apex.
Ondanks de nieuwe ontwikkelingen is Europa nog een relatief kleine markt voor de online crm-leverancier. Wel groeit de markt hier volgens Brouwer sneller dan in de Verenigde Staten. Zo nam vorig jaar de omzet in Europa toe met 72 procent, terwijl het wereldwijd groeide met 60 procent. “Europa is bezig met een inhaalslag. We zitten hier sinds vier à vijf jaar en momenteel zijn onze klanten nog kleiner dan die in de Verenigde Staten. Zeg tot 1500 gebruikers. Wel komen er steeds grotere klanten bij, zoals de ABN-AMRO”, aldus de trotse regiodirecteur.
Brouwer ziet het dan ook als zijn taak deze groei voort te zetten. Dit wil hij doen door het succes van zijn klanten te waarborgen en door meer samen te werken met de bekende system integrators en met lokale partners.