KPN neemt drie rekencentra die het aan Atos Origin had verkocht weer terug. Ook zal het bedrijf de werkplekdiensten die het aan deze automatiseerder had uitbesteed na een overgangsperiode weer insourcen. Het telecombedrijf wil hiermee zijn positie als ict-dienstverlener versterken.
KPN heeft zijn lopende uitbestedingscontracten met Atos Origin verlengd met minimaal drie jaar. Het telecombedrijf heeft wel een aantal belangrijke wijzigingen aangebracht. Zo neemt het zijn drie datacentra in Groningen (2) en Bussum (1) terug, inclusief apparatuur. Het telecombedrijf wil deze locaties gebruiken om de infrastructurele dienstverlening aan klanten (behuizing en beheer van it-omgevingen) op te tuigen. De terugname heeft geen gevolgen voor het personeel, zeggen beide partijen.
Terugkeer
KPN wil zijn it-dienstverlening nieuw leven inblazen. Klanten vragen steeds vaker of het bedrijf naast het beheer van mailomgevingen, telefoniesystemen, intranet- en applicatie-infrastructuren ook het beheer van de it-systemen kan uitvoeren. Naast de drie rekencentra neemt het telecombedrijf na een overgangsperiode in 2008 ook de werkplekdiensten, die Atos Origin nu nog voor het concern uitvoert, terug. Door ook de eigen werkplekken te beheren (een zegsman spreekt van zo’n 20.000) wil het telecombedrijf ervaring opdoen.
De woordvoerder van KPN verwacht dat bij deze inbesteding tientallen medewerkers zullen terugkeren van Atos Origin naar KPN. Daarnaast bekijkt het bedrijf of het medewerkers die binnen KPN overtallig raken kan inzetten bij de rekencentra of de werkplekdienstverlening. Een zegsvrouw van Atos Origin benadrukt dat er nog niet gesproken is over de terugkeer van personeel dat de automatiseerder eerder van KPN overnam.
KPN sloot in de periode 2001-2002 een aantal uitbestedingscontracten met Atos Origin, waarbij het bijna al zijn it-takken van de hand deed. Atos Origin zegt dat een groot deel van de huidige it-werkzaamheden voor KPN wordt gecontinueerd. Bovendien mag de it-dienstverlener voortaan systeemintegratiediensten leveren.