De Nederlandse Spoorwegen zetten niet alle kaarten meer op één leverancier. Het concern heeft het beheer van zijn ict opnieuw uitbesteed aan een consortium van Getronics PinkRoccade, KPN en CSC. Opvallend is dat NS vooraf al een aantal strakke spelregels heeft bepaald.
De Nederlandse Spoorwegen hebben met Getronics PinkRoccade, KPN en CSC een vijfjarig contract getekend voor het leveren van ict-diensten. De waarde ervan wordt niet vrijgegeven. Getronics PinkRoccade beheert ongeveer 7400 werkplekken. In het ‘cybercenter’ van KPN laat NS zijn bedrijfsapplicaties draaien en gegevens bewaren en regelt het telecombedrijf opslag- en backupfaciliteiten. KPN zal dit jaar al een aantal SAP-toepassingen en de website van de NS in het datacentrum beheren. CSC ten slotte verzorgt de ‘managed servicedesk’ (met 1e-, 2e- en 3e-lijns ondersteuning) en voert de regie tussen de leveranciers en NS.
Een paar dingen vallen op aan dit uitbestedingscontract. Zo blijken KPN en Getronics PinkRoccade nauw samen te werken en een ‘vennootschap onder firma’ te hebben opgericht voor het leveren van de werkplek- en datacenterdienstverlening. NS beweert dat er sprake is van een vernieuwend concept van uitbesteding, namelijk ‘dynamic sourcing’. De drie leveranciers én opdrachtgever NS zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de prestaties. CSC bewaakt via een ‘governance-model’ de contractonderhandelingen, de onderlinge samenwerking en de kwaliteit van de geleverde it-diensten. Cees Heemskerk, ‘global account executive’ van CSC, vertelt dat zijn bedrijf ‘de belangen van de vier betrokken partijen synchroniseert.’ Bijsturing van activiteiten gebeurt met instemming van alle partners, aldus Heemskerk.
De vraag is of deze constructie niet nodeloos ingewikkeld is: de drie uitverkoren partners kunnen namelijk ook elk apart de gevraagde diensten leveren. Een zegsman van NS stelt dat de gekozen constructie de leveranciers onderling scherp houdt. Marco Veen, ‘account executive’ van CSC, zegt dat het om een samenwerkingsvorm gaat waarbij partijen structureel kijken of er voldoende afstemming bestaat tussen de ict-oplossingen en de bedrijfsprocessen van NS. “Bij traditionele outsourcingscontracten gebeurt dit vaak ad hoc.”
Versnippering
Duidelijk is dat NS is afgestapt van grootschalige uitbesteding aan één leverancier. De spoorwegen verkochten in 1995 nog hun it-dochter CVI aan EDS en sloten met de Amerikaanse automatiseerder een tienjarig outsourcingscontract. De huidige it-directeur Kostas Gerogiannis blijkt echter geen voorstander van een ‘één partij-politiek’. Hij heeft sinds zijn aantreden in 2001 eerst weer een eigen centrale divisie ‘Informatiemanagement en Technologie’ opgezet, omdat de automatisering door het gebrek aan aansturing binnen NS versnipperd was geraakt. Daarna koos hij voor een strategie van standaardisatie met een aantal voorkeursleveranciers. Op basis van ‘sourcing’ bepaalt Gerogiannis of activiteiten beter in huis of bij een leverancier uitgevoerd kunnen worden, onder strakke NS-voorwaarden.
Een treffend voorbeeld is het project Sigma-Delta. De stafafdeling Informatiemanagement & Technologie installeerde vanaf 2005 standaardwerkplekken met een basispakket aan software. Doel ervan: lagere kosten, onderling betere uitwisseling van informatie en meer flexibiliteit (om bijvoorbeeld sneller nieuwe toepassingen te installeren). Om dit te bereiken koos NS voor een ‘server based computing’-omgeving. Voor het het beheer van deze Citrix-opstelling huurde NS (tijdelijk) vloerruimte in het rekencentrum van BT in Nieuwegein. Niet alle werkplekken bestonden overigens uit ‘thin clients’ (‘domme terminals’), er bleven ‘fat clients’ (laptops, multiserver-plekken met pc’s) nodig. Na afronding van Sigma-Delta heeft Gerogiannis deze opzet dus naar de markt gebracht. GetronicsPinkroccade mag nu proberen dit werkplekmodel samen met KPN goedkoper uit te voeren.
EDS
EDS beheerde in de oude situatie de servers en de centrale kantoorautomatisering (ka) bij NS. Op decentraal niveau voerden CSC en NS zelf het ‘ka’-beheer uit. Nadat de helpdesk in België al in 2006 naar CSC was gegaan, is nu het hele beheer bij EDS weggehaald. Een zegsman van EDS zegt dat het slechts om een klein gedeelte gaat van de dienstverlening aan NS. Het bedrijf deed overigens wel (tevergeefs) mee aan de nieuwe aanbesteding.