Centric bouwt een testconcept van het nieuwe verkeersleidingssysteem van ProRail. Het doel is te zien of er risico’s verbonden zijn aan de opzet voordat de bouw begint.
Centric krijgt drie maanden de tijd om in een ontwerp de architecturaal-technische inrichting te toetsen voor het nieuwe verkeersleidingsysteem bij ProRail. De specificaties daarvoor zijn al klaar, maar het betreft een omvangrijk project, waarbij de spoorbeheerder bovendien kiest voor een ‘service oriented architecture’ (soa). Daar heeft het bedrijf nog weinig ervaring mee. ProRail wil tijdens de bouw niet voor onaangename verrassingen komen te staan, en wil vooraf al eventuele risico’s verkleinen of elimineren.
Centric bouwt de ‘proof of concept’ samen met onderaannemers Virtual Sciences (systeemintegrator/-ontwikkelaar) en InTraffic (leverancier/beheerder van verkeersmanagementsystemen). Mochten zich knelpunten voordoen, dan kunnen de specificaties nog worden aangepast voordat de bouw begint. Het huidige verkeersleidingssysteem draait bijvoorbeeld nog op ‘good old’ VAX/VMS en Alpha-systemen van HP, maar die komen in de nieuwe opzet niet meer voor. “Daar leent een ‘soa’ zich minder voor. Wij ontwikkelen in Java/J2EE”, zegt Iwan Ramsamoedj, accountmanager bij Centric.
Momenteel verkeert de tender voor de herinrichting van het twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem in de eindfase. In september of oktober maakt ProRail bekend welke partij de gunning wint. Voor de herbouw kiest de spoorbeheerder voor een soa, zodat toekomstige aanpassingen gemakkelijker in een 24 uurs-organisatie door te voeren zijn zonder dat de stabiliteit in gevaar komt. De uitverkoren partij moet wel over een fabrieksmatige aanpak voor systeem- en softwareontwikkeling beschikken. ProRail wil delen van het systeem namelijk opnieuw gebruiken in andere systemen.
Centric is een van de vijf partijen waarmee ProRail een mantelovereenkomst voor it-diensten heeft. De andere vier zijn Conclusion, Cimsolutions, Capgemini en LogicaCMG. Samen met Cimsolutions streed Centric om het binnenhalen van de testopdracht, wat automatisch uitsluiting voor de aanbesteding van de bouw van het verkeersleidingssysteem betekent. Een doelbewuste keuze, zegt Ramsamoedj. “Wij beschikken niet over de specifieke spoorkennis en de offshore- of nearshore-faciliteiten, zoals in de aanbesteding wordt gevraagd. Het voortraject past beter bij ons.”
Ik wens ze veel suc6 …..
maar goed dat is mijn ervaring …