Getronics heeft zijn Breakout Programma gelanceerd wat onder meer een reductie van ruim duizend fte's op wereldschaal inhoudt. De personeelsvermindering geldt voor de afdeling Global Managed Services. De eerste fase is gericht op Noord-Amerika en omvat 400 fte's. De tweede fase behelst Europa en de rest van de wereld.
De actie in de Verenigde Staten moet een jaarlijkse kostenbesparing opleveren van 15 tot 20 miljoen euro en begin 2007 zijn afgerond. De tweede fase vindt de komende zes tot twaalf maanden plaats en moet een besparing opleveren van 15 tot 25 miljoen euro.
Op 22 juni heeft Getronics zijn noodlijdende Italiaanse tak verkocht aan Eutelia. Het Breakout Programma staat genoemd in de cijfers over de eerste helft van 2006. Daaruit blijkt dat de totale omzet met 11 procent is toegenomen tot 1,342 miljard euro. Er is een groei geconstateerd bij de omzet uit dienstverlening, terwijl de omzet uit producten is geslonken met 13 procent.
De operationele winst kwam over de eerste helft van dit jaar uit op een verlies van 41 miljoen euro. Dat was in de eerste helft van vorig jaar een verlies van 14 miljoen. De oorzaken voor de – ergere – negatieve resultaten zijn prijsdruk, gebruik van externe medewerkers en enkele slecht lopende contracten. Daarnaast speelde ook mee dat contracten met Wachovia en BP in Noord-Amerika niet werden voortgezet.
In Nederland vertonen alle onderdelen een positieve groei. De activiteiten in Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije en Polen zijn per 30 juni overgedragen aan de Oostenrijkse onderneming Kapsch. Dit besluit moet nog door bevoegde instanties worden goedgekeurd. Bij deze Getronics-onderdelen werken ongeveer 270 mensen.
L.s.
ik was verbaasd over deze wat late(in mijn ogen) reactie van de beurs op de cijfers van Getronics. Zeer benieuwd ben ik naar de reactie die men zal geven op het officieel bekend maken dat ze de fieldservice aan het afstoten zijn. Daar hoor je vreemd genoeg niemand over. Bij Compaq/HP is dat ook vrij geruisloos gegaan door de fieldservice aan MSO over te doen incl personeel. Ze willen zich richten op het beheergedeelte, maar als en klant niet bij je terecht kan voor zijn meestvoorkomende problemen (werkplekken) waarom zouden ze je dan het beheer gunnen?? Meeste bedrijven zullen toch de voorkeur geven voor een totaal pakket lijkt me. Ik ben dan ook benieuwd hoe geruisloos het bij Getronics zal gebeuren.