Er wordt, ook binnen de columns op Channelweb, vaak gesproken dat it-systemen ‘overal en altijd’ bereikbaar en beschikbaar moeten zijn. De nadruk hierbij ligt op ‘overal’ en er wordt helaas zelden gesproken over ‘altijd’. Het onderwerp ‘overal’ is natuurlijk veel leuker, want dat gaat om nieuwe producten en diensten waardoor men bijvoorbeeld vanaf het strand op Aruba bereikbaar blijft voor partners en klanten. ‘Altijd’ beschikbaar zijn gaat echter over het zand dat in de olie van de bedrijfsprocessen kan komen.
Toch kan men niet de kop in dat zand steken. Het gebeurt dagelijks dat bedrijven te maken krijgen met brand, inbraak, systeem- of stroomuitval of andere calamiteiten waardoor medewerkers niet meer aan de slag kunnen. De kosten van een hapering in de continuïteit van het bedrijf zijn niet in geld uit te drukken en de gevolgen niet te overzien.
Het uitbesteden van it is voor veel (kleine) ondernemingen geen reële oplossing. Het is ook niet praktisch voor hen om zelf continu te waken voor calamiteiten in de it-omgeving, voor zover deze voorkomen kunnen worden. Tenslotte kan zelfs de meest gedreven manager niet altijd aan het werk zijn.
Als een werknemer ziek wordt is er een uitzendbureau dat uitkomst biedt, maar wat doe je als het netwerk een virusje heeft? Voor resellers ligt hier een gouden kans, want zij kunnen diensten ontwikkelen die de continuïteit waarborgen. Daarbij moet gedacht worden aan voorzieningen zoals een continuïteitsplan, bijvoorbeeld op basis van huur van hardware. Hierdoor blijft de dienstverlening betaalbaar. Bovendien kunnen resellers zo ook hun eigen ondernemingen in bedrijf houden, zonder altijd aan het werk te zijn.
Martine van den Berg
Sales Manager Benelux Livingston