Mobiel breedband begint langzaam door te dringen op de Europese markt. Vodafone heeft 9,1 miljoen UMTS-klanten en Orange 2,9 miljoen. France Telecom presenteerde gisteren zijn kwartaalcijfers. Daaruit blijkt dat dochterbedrijf Orange in Nederland terrein wint met zijn mobiele telecomproducten, maar dat het aantal gebruikers van zijn kabel- en ADSL-producten daalt.
Telecombedrijf Orange won afgelopen kwartaal 680.000 nieuwe gebruikers voor zijn UMTS-netwerken. Daarmee komt het totaal op 2,9 miljoen gebruikers. In Nederland moet het bedrijf voor het einde van het jaar zijn snelle mobiele datanetwerk in gebruik nemen, of de licentie teruggeven aan de overheid. Mobiel breedbandig internet begint langzaam iets concreet te worden. Vodafone maakte eerder deze week bekend afgelopen kwartaal 1,3 miljoen UMTS-klanten te hebben gewonnen, wat het totaal op 9,1 miljoen brengt. En KPN publiceert volgende week dinsdag zijn halfjaarcijfers.
Echter, de miljoenen UMTS-gebruikers van de telecombedrijven zijn ten opzichte van de totale EU-populatie, 450 miljoen inwoners, een schijntje. In veel Noord-Europese landen ligt de penetratie van mobiele telefoons boven de 100 procent, wat inhoudt dat iedere inwoner van een land minstens 1 mobiele telefoon heeft.
Uit de cijfers die France Telecom gisteren presenteerde, blijkt dat het aantal abonnees met 06-, kabel- of ADSL-abonnement in Europa nog steeds groeit.
Orange Nederland is actief op twee terreinen: ´Personal´ (mobiele telecom) en ´Home´ (ADSL- en kabelinternet). Het voormalige Wanadoo boekte in het afgelopen kwartaal een omzet van 25 miljoen euro, een toename van 1 miljoen euro ten opzicht evan het vorige kwartaal. Het bedrijf zag zijn klantenbestand krimpen, van 511.000 aan het begin van het jaar naar 503.000 eind juni 2006. Orange ADSL heeft 335.000 klanten, een kwartaaldaling van 5.000. Kennelijk verliest de provider internetklanten aan prijsstunters en KPN dat met meerdere ADSL-merken de breedbandmarkt domineert.
Voor zijn mobiele diensten had Orange eind juni 2006 1,99 miljoen klanten. Dat is een klantengroei van 92.000 in een kwartaal en 213.000 in een jaar, op een zwaar beconcurreerde markt. De omzet kwam over het laatste kwartaal uit op 157 miljoen euro. Een kleine 19 procent van de omzet is afkomstig uit zogeheten non-voice activiteiten: sms en dataverkeer. Het voormalige Wanadoo boekte in diezelfde periode een omzet van 25 miljoen euro.
De gemiddelde omzet per klant per maand neemt zowel bij Orange Mobiel als Orange ADSL af. Dat blijkt uit de specificaties die France Telecom middels een Excel-bestand verstrekte.
Voor het Home-segment zag het bedrijf de kwartaalinkomsten per ADSL- en kabelklant dalen van maandelijks 16,30 euro in het eerste kwartaal naar maandelijks 15,90 euro in het recentste kwartaal. In het segment Personal, mobiele telefonie en datacommunicatie, daalde de omzet per klant van maandelijks 20,83 euro naar 20,54 euro in de afgelopen twee kwartalen.
Om klanten nauwer aan zich te binden gaat Orange de verkoop van mobiele communicatie en het ´vaste´ internet combineren. Klanten kunnen daardoor zowel vaste als mobiele telefonie, internet en vanaf 2007 ook televisiedienten afnemen bij de FT-dochter. De zogeheten Livebox speelt daar een centrale rol in. Het internetmodem is de toegangspoort voor internetverkeer maar ook telefonie en later televisie. Het aantal Livebox´en in Nederland, Polen, Spanje en Engeland groeide afgelopen kwartaal met 26.000 tot 402.000. Een onderverdeling tussen deze landen wordt niet gegeven.
De halfjaaromzet van France Telecom steeg 9,3 procent tot euro 25,9 miljard euro bij een lager dan verwachte nettowinst van 2,35 miljard euro.
Volgens Planet Multimedia krijgen de vaste internet- en telecombedrijven in Nederland er binnenkort concurrentie bij Vodafone. Vodafone onderzoekt volgens de uitgave de mogelijkheden om actief te worden op vaste telecomnetwerken, iets waar Vodafone in al langer ervaring mee heeft.
Redactie CRN/Emerce