Fabrikanten, marketeers, journalisten en ook verkopers, denken bij mobiliteit in relatie tot een notebook vooral aan ‘onderweg zijn’. Dat klopt niet, blijkt uit recent onderzoek. Waar een zakelijke gebruiker zijn notebook altijd meeneemt, verlaat een consumentennotebook vrijwel nooit het huis. Consumenten vinden zichzelf toch mobiel, omdat ze niet meer aan een vaste plek in huis gebonden zijn. Bovendien blijkt uit dit onderzoek dat ze een notebook als een persoonlijk bezit beschouwen (net als een iPod) en geven ze in potentie meer geld uit aan accessoires dan consumenten die een pc kopen. Opvallend is dat deze mobiele consumentenrandapparatuur nog altijd associëren met kabels en dat ze er daarom niet te veel van willen hebben. ‘Want dan ben je niet meer mobiel.’
Dit is cruciale informatie, want dat betekent dat we deze consumenten op een andere manier moeten benaderen en ze beter moeten voorlichten over het belang van goede (draadloze) randapparatuur die de mobiliteit niet belemmert. De meeste consumenten staan er niet bij stil en wij helpen ze niet echt. Zo staat randapparatuur voor notebooks vaak verstopt tussen de andere randapparatuur in het schap of worden klanten niet voorgelicht over het oncomfortabele touchpad en de hoek die polsen moeten maken bij het typen op een notebook. Dat is niet alleen oncomfortabel, maar ook erg ongezond!
De consumentenmarkt voor notebooks zal explosief groeien, maar de marges zullen minimaal zijn. Het echte geld zal verdiend worden met additionele verkopen. Dus iedere keer dat er een notebook wordt verkocht zonder randapparatuur is een gemiste kans!
Robert van de Vegte
Country Manager Logitech Nederland