‘People buy from People.’ Gelukkig maar! Zelfs in de digitale 21e eeuw bepalen we grotendeels zelf ons succes, en beïnvloeden we dat van anderen. Een spelletje dat steeds vaker intern en niet meer met de klant wordt gespeeld (wie was dat ook alweer?). Want organisaties groeien en veranderen en steeds vaker staat de vraag ‘hoe houden we de “interne” klant up-to-date?’ centraal.
Er worden tal van middelen geboden voor de verkondiging van ‘het gelijk’. Middelen die volgens onderzoek aan de basis staan van de productiviteitsstijging van de laatste tien jaar. We zijn 24 uur per dag met elkaar verbonden, maar hebben deze middelen ook geleid tot een stijging van de effectiviteit? Niet zelden merk ik dat de verwarring recht evenredig meegroeit. Dit komt onder andere omdat we te ver zijn doorgeschoten in de 1-op-1 communicatie. (Te) druk met e-mail, verzanden we in details en weten eigenlijk niet meer waarom en hoe we die campagne uitrollen of welke kansen het nieuwe product biedt voor ons bedrijf. De grote lijnen zijn zoek en prioriteiten zijn niet gesteld. We communiceren veel, maar niet effectief.
Steeds meer bedrijven zetten moderne media in om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Eén van de laatste ontwikkelingen op dit gebied is web tv. Hiermee ‘broadcasten’ bedrijven snel en efficiënt een boodschap op de werkplek. Geen staats tv, integendeel; web tv is IP-gebaseerd, dus interactief. De video wordt gecombineerd met online, interactieve informatievoorziening; kijkers kunnen vragen stellen, enquêtes invullen of een kennistoets doen. Updates vanuit de directie, de aankondiging van nieuwe initiatieven en successen, korte instructies of de uitleg van richtlijnen. En… de kijkcijfers verraden het succes.
Nico Verspaget
Algemeen directeur Quadia