De gemeente Groningen stapt over op het gratis Openoffice-pakket. Daartoe heeft de gemeenteraad van Groningen besloten.
De gemeente verlengt het lopende contract van Microsoft niet. Dit contract liep 31 juni 2006 af. Dat betekent echter niet dat de gemeente Groningen per direct gaat beginnen met de implementatie van Openoffice. “Voorlopig blijven we de huidige software gebruiken. Pas als deze niet meer voldoet stappen we over op Openoffice”, aldus een woordvoerder van de gemeente.
Een concrete planning voor de invoering van Openoffice heeft de gemeente nog niet. “Het projectplan moet nog worden geschreven”, zegt een woordvoerder. Voorlopig zal de overstap daarom ook niet worden gemaakt. Wel wordt er gestart met pilots en voorwerk om de migratie naar Openoffice makkelijk te laten verlopen.
De gemeente Haarlem besloot onlangs om de overstap naar Openoffice niet te maken. Grote drempel daarvoor was het ontbreken van ondersteuning voor Visual Basic in Openoffice, zei een ict-manager van de gemeente in de Automatiseringsgids. De gemeente Groningen is hiervan op de hoogte. “Maar de ondersteuning wordt steeds beter en dit is een project voor de lange termijn”, aldus een woordvoerder.
Uit onderzoek van de gemeente zelf blijkt dat het nog niet haalbaar is om over te stappen op een volledige opensourcedesktop. De gemeente verlengt daarom het contract voor het gebruik van Windows nog wel. Dat kost jaarlijks 135 duizend euro. Ook probeert de gemeente steeds meer software te installeren die zowel op Windows en Linux kan draaien, zodat later eventueel geheel overgestapt kan worden op Linux.