Meer dan 37 procent van de Nederlandse gemeenten reageert niet op een e-mail van burgers. Dat blijkt uit onderzoek van Webdam.
Bij het vorige onderzoek reageerde nog 20,9 procent van de gemeenten niet op e-mail. Ook andere resultaten van het onderzoek zijn slechter. Tijdens het vorige onderzoek in mei 2005 stuurde nog 59 procent van de gemeenten dezelfde dag een e-mail terug. Deze keer was dat 35 procent.
Webdam stuurde alle Nederlandse gemeenten een e-mail waarin de vraag werd gesteld of voor het plaatsen van een zwembad in een tuin een vergunning nodig is. De gemeenten kregen anderhalve week de tijd om een reactie op de vraag te geven. Ook werd gekeken of de gemeenten een ontvangstbevestiging verstuurden.
In totaal reageerde 62,9 procent van de gemeenten binnen de termijn van 8 werkdagen. 14,3 procent van de gemeenten stuurde een ontvangstbevestiging, maar daarvan was bij 23,1 procent niet duidelijk wat er met de vraag zou gebeuren en wanneer er een antwoord zou worden gegeven.
Webdam beoordeelt sinds 2000 alle gemeentelijke websites en rangschikt die in een top 50 van de beste gemeenten. De organisatie concludeert naar aanleiding van dit onderzoek en andere onderzoeken dat gemeenten nog steeds moeite hebben met e-mail. Daarom gaat Webdam gemeenten helpen hun e-mailmanagement te verbeteren.