Spotfire, leverancier van oplossingen voor business analytics (interactieve, visuele data-analyse), introduceert Spotfire DXP (Data Experience). Deze software is specifiek ontwikkeld voor breed gebruik, zodat ook andere professionals, naast de experts binnen een organisatie, snel analyses kunnen uitvoeren en deze resultaten kunnen delen. Business analytics is hierdoor niet langer voorbehouden aan een kleine groep medewerkers.
Spotfire DXP vertaalt data naar een multidimensionaal beeld, waardoor patronen en trends direct zichtbaar worden. Ook zijn medewerkers voor rapporten en analyses niet langer afhankelijk van anderen. Deze kunnen zij zelf op ieder moment samenstellen op basis van de laatste data. Hiermee kan een brede groep professionals zelf analyses uitvoeren en op basis hiervan beslissingen nemen.
Flexibiliteit zonder beperkingen
Gebruikers hebben met Spotfire DXP een flexibele, interactieve business analytics tool in handen. Zo kan met de nieuwe ‘drag and drop’ interface continu nieuwe data aan de analyse worden toegevoegd en kunnen gebruikers de analyse aanpassen zonder dit eerst te hoeven programmeren. De gebruiker wordt niet beperkt door voorgeprogrammeerde analyses of hiërarchische databases en kan dus op ieder moment bepalen welke data hij nog meer in de analyse wil betrekken. Door deze flexibiliteit krijgen zij vrijwel direct antwoord op hun vragen en hoeft de informatie niet eerst in spreadsheets te worden geplaatst om geïnterpreteerd te kunnen worden. Dit bespaart veel kostbare tijd. Spotfire DXP is volledig ontwikkeld op het Microsoft .Net platform en is zowel geschikt voor 32 als 64-bit pc’s.
Dan Vesset, research director bij IDC: “Rapportage- en dashboard-software bieden professionals vaak onvoldoende ondersteuning voor het maken van beslissingen. Wel hebben ‘decision makers’ op alle niveaus binnen een organisatie gebruiksvriendelijke en interactieve middelen nodig om data te analyseren. Spotfire DXP komt tegemoet aan gebruikers die tot nu toe niet werden voorzien in hun behoefte door aanbieders van business intelligence.”
“Met Spotfire DXP kan ik op basis van informatie uit verschillende databronnen vragen stellen en deze onmiddelijk beantwoorden en daarbij ook nieuwe informatie integreren”, vertelt Eddy van Hamersveld, National Sales manager bij Yakult Nederland. “Spotfire DXP geeft direct een visueel antwoord op mijn vragen. Ook is het eenvoudiger specifieke marketing- en salesanalyses uit te voeren; gegevens over het marktaandeel en trends zijn nu beschikbaar voor al onze professionals.”
DXP-modules
Naast Spotfire DXP introduceert Spotfire ook nog twee aanvullende modules; Spotfire DXP Metrics en Spotfire Guided Analytics. Spotfire Metrics is een visuele rapportagetool met een verzameling statistische scripts die kunnen worden gebruikt in Spotfire DXP. Terwijl gebruikers de data bewerken worden beelden en statistieken onmiddelijk aangepast. Met Spotfire’s Guided Analytics kunnen kennis en best practices gedeeld worden met de rest van de organisatie. Zo kunnen collega’s met Guided Analytics hun interpretatie van de informatie delen en vanuit verschillende disciplines tot inzichten komen.