Nederlandse it-beslissers denken aanmerkelijk langer na over de aanschaf van bedrijfsapplicaties dan over uitgaven aan hardware of telecomdiensten. Deze terughoudendheid vloeit voort uit zorgvuldigheid.
Terwijl over de aanschaf van hardware of telecomdiensten vaak in de eerste vijf weken al is beslist, kopen ondernemingen ruim de helft van de bedrijfsapplicaties pas na tien weken. Dat blijkt uit onderzoek van Heliview onder vierhonderd it-managers van bedrijven met meer dan vijftig werknemers. De aankoop kan zelfs negen maanden of langer duren. Dat bleek onlangs uit een onderzoek in Duitsland.
De aanschaf van hardware is in 73 procent van de gevallen al in de vijfde week beslist. “Soms duurt dat zelfs maar één dag”, vertelt Hauke Stars, directeur HP services en sales, “vooral als het een uitbreiding op een bestaande IT-omgeving is.” Bij telecomdiensten ligt dat percentage iets lager op 58 procent. Daarvan is 43 procent al in de eerste of tweede week aangeschaft.
Niet overdreven
Bedrijven implementeren hardware, software en telecomdiensten vaak als onderdeel van een groot project. Uit het onderzoek blijkt dat minder dan 7 procent van de projecten waar alleen hardware of telecomdiensten geleverd worden langer duurt dan twintig weken. Een vijfde van de bedrijven schaft zijn it-applicaties in drie tot vijf weken aan. 17 procent doet daar vijf tot tien weken over. Bijna een kwart kost tien tot twintig weken. In 27 procent van de gevallen denken bedrijven langer dan twintig weken na over het plaatsen van de order.
Een groot deel van de besluitvorming betreft het vinden van de meest passende infrastructuur. Klanten zelf denken een deel van de tijd na over het nut van de implementatie. Bedrijven kijken bijvoorbeeld naar de benodigde investeringen en of de implementatie bij de bedrijfsstrategie past. Als er toestemming moet komen vanuit bijvoorbeeld een hoofdkantoor, kan dat vertragend werken.
Ook de partijen die betrokken zijn bij de implementatie denken lang na over de juiste infrastructuur. Stars: "We hebben net een complex project afgerond dat twee jaar geduurd heeft. Het is belangrijk de processen te begrijpen waar de infrastructuur aan ten grondslag ligt. Als de bedrijfsapplicatie een aanvulling is op bestaande infrastructuren, gaat het aanmerkelijk sneller." Als nieuwe architecturen gebouwd moeten worden, zal het beduidend langer duren voor de klant de order tekent.
Dat geldt ook voor andere soorten software, zoals middleware. Dat is logisch, vindt John Post, programmamanager bij IBM Benelux. "De aanschaf van een complexe omgeving gebeurt uit behoefte en heeft een forse impact op de bedrijfsvoering. Door het uitzoeken van die behoefte en de consequenties van de implementatie kan het besluit langer op zich laten wachten dan die van bijvoorbeeld een server." Post vindt niet dat de lange loopduur van besluitvorming te wijten is aan overdreven voorzichtigheid van bedrijven. "Bedrijven zijn zorgvuldig."