De software-industrie is in de ban van service oriented architecture (soa). Dat doet ons de belofte dat software van verschillende producenten, op verschillende platformen, makkelijk gegevens kan uitwisselen. Vooral bedrijven die vele elektronische contacten onderhouden, zoals retailers, zullen van deze nieuwe ontwikkeling gaan profiteren. Het is dan wel zaak dat soa op brede schaal wordt geaccepteerd en toegepast. En dat zal nog wel even duren…
Facturen, orders, klant- en productgegevens kunnen via soa automatisch en vrijwel real-time worden opgevraagd uit de systemen van producenten, groothandelaren, transporteurs en retailers, zonder dat daarvoor moeizame en dure maatwerktrajecten nodig zijn. Het maakt het mogelijk te kiezen voor ‘best-of-breed’-oplossingen, wat een beter resultaat geeft dan de huidige horizontale oplossingen. Implementatiekosten kunnen omlaag én er kan sneller worden ingespeeld op nieuwe specialistische informatiebehoeften.
Al de te behalen voordelen kunnen pas worden geïncasseerd wanneer deze ontwikkeling ict-breed wordt geaccepteerd. Als ‘iedereen’ eraan mee gaat doen en soa op grote schaal wordt toegepast, worden ook de financiële voordelen concreet. De noodzakelijke betrouwbare communicatietechniek is echter nog niet zo lang beschikbaar en de voordelen zijn nog niet goed zichtbaar voor de markt. Het blijft voor de business vooralsnog allemaal een ‘ver-van-mijn-bed-show’. Bovendien loert de verleiding van de ‘hooking shit together’-methode. Ict-leveranciers zijn namelijk druk bezig om bestaande systemen op een ‘soa -achtige’ manier aan elkaar te koppelen zodat de levensduur kan worden verlengd. Of de soa -belofte hiertegen bestand is? Ik denk van wel. soa gaat het worden, zeker voor de retail, en slimme retail ict-leveranciers zijn erop voorbereid!
Cees Boon
Senior Retail Consultant Newway