Ik weet nog goed dat ik voor het eerst een navigatiesysteem voor in de auto bestelde. Volkomen onnodig en nutteloos was de algemene reactie van mijn omgeving. “Wat moet je met zo een ding, je hebt toch een wegenkaart in de auto?!” Dat ik er zelf (en op dat moment) weinigen wél de voordelen van in zag, ging er bij mijn toehoorders niet in. Argumenten als veiliger rijden, tijdswinst en dergelijke waren eveneens zaken waar ik ze niet mee kon overtuigen.
Inmiddels worden veel auto’s standaard met een navigatiesysteem uitgerust, dus zo onnodig en nutteloos zal het wel niet zijn. Wat heeft dit nu voor u als reseller met it en telecom te maken? Meer dan u denkt! Laten we eens een vergelijk maken met alle VoIP-oplossingen welke vandaag te koop zijn. Dé trend van deze tijd is dat zowel it- als telecomresellers denken VoIP-producten te moeten verkopen, omdat ze anders de boot missen. Distributeurs praten met resellers over VoIP en resellers praten met hun klanten over VoIP alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Dit terwijl 90 procent niet eens de voordelen van VoIP kan aangeven. Laat staan dat zij klanten kunnen overtuigen van een snelle en vooral meetbare roi. Is VoIP dan een onnodig product? Nee, VoIP hééft de toekomst niet maar is nu actueel. Distributeurs en resellers die nu nog denken dat, de afkorting van VoIP voor ‘Volkomen Onnodig Innovatief Product’ staat (net als de navigatiesystemen van toen), zullen straks niet de boot missen, maar hebben deze nu reeds gemist.
Jeff Scipio
Algemeen Directeur Q-Logix
Ik vind uw verhaaltje een beetje onlogisch. Als mensen massaal een navigatiesysteem willen omdat de buurman er ook een heeft, is het een beetje jammer als je bedenkt dat die mensen iedere dag weer in dezelfde file staan. Het navigatiesysteem zorgt er ook voor dat mensen sluipwegen weer herontdekken. Dat lijkt me een beetje zinloos, als je op vakantie gaat zou het handig kunnen zijn, maar ook dan lijkt mij dat je vooraf gaat kijken hoe je gaat rijden.
En wat betreft VoIP, lijkt me toch wel dat het zin heeft er op tijd bij te zijn om het als ondernemer in de markt te zetten en om met de ontwikkeling van het product net een stapje eerder te zijn dan je concurrentie.
VoIP is zeker geen onzinnig product, de toestellen etc. zijn die onzinnig? Misschien, maar laat de klant daar over oordelen.
Geachte Svennies, bedankt voor de reactie. Leuk gereageerd op het navigatiegedeelte. Ben het er mee eens om er op tijd bij te zijn met VoIP. In mijn laatste alinea geef ik ook aan dat er absoluut voordelen zijn met de VoIP-techniek. Het is een trein die is gaan rijden welke niet meer tegen te houden is. Techniek, vermits vertaald naar voordelen voor de gebruiker, zal in dit geval dus altijd omarmt worden. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat VoIP een zéér nuttig product is met veel voordeel voor klant en dealer. Maar, ik moet je gelijk geven, uiteindelijk is het de klant die het bepaalt. Wat wij kunnen doen is slechts de business-voordelen doorgeven aan de klant van VoIP.
Download Live Messenger, koop een Philips Live Messenger-telefoon, koppel je bestaande BT-headset aan je laptop en ga dan eens kijken wat VoIP betekent. Als je dan nog een beetje veel reist, zie je welke enorme fun je eraan beleeft. Fun ja, want ik ben niet zo van de roi’s. Maar neem van mij aan dat je op deze manier veel geld bespaard. Money makes the world, go round, and we all spend it in entertainment. En deze fun zal het een succes maken, net zoals bij sms is gebeurd zoals niemand dat had voorspeld in roi-land.
Mark