Het e-loket van de gemeente Groningen is uitgeroepen tot het beste e-loket. Dat is de uitkomst van een onderzoek naar digitale dienstverlening onder 25 Nederlandse gemeente uitgevoerd door Ernst & Young.
Op basis van dit vergelijkend onderzoek is een top 25 van gemeenten met het ‘meest volwassen’ digitale loket opgesteld. De gemeente Groningen staat op een eerste plek. Rotterdam en Utrecht volgen op plaats twee en drie.
Het onderzoek heeft tien digitale producten beoordeeld variërend van het opvragen van een afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie tot het maken van een afspraak. De gemeente Groningen opende begin 2005 het e-loket.
Via het internet kan een inwoner tientallen gemeentezaken regelen. Als een burger daarbij op problemen stuit dan kan diegene de ‘digitale assistent’ om hulp vragen. Tijdens pieken krijgt de digitale assistent wel 200 chatten per dag. Als er in bepaalde gevallen – bijvoorbeeld bij het opvragen van de WOZ-waarde – geen digitale assistent was geweest dan had een gemeentelijke dienst wel honderden extra telefoontjes te verwerken gekregen, schrijft de gemeente in het persbericht.