Business intelligence (BI) is ‘hot’. Soms lijkt het wel of niemand meer ergens anders over praat. Het belang is dan ook groot. Immers: zonder BI, geen goede beslissingen. En zonder goede beslissingen, geen slagkracht. Maar hoe komen we aan die informatie? En gebeurt dat wel snel en efficiënt? Of modderen we maar wat aan, tegen torenhoge kosten? Vaak wel, helaas. BI is een intelligentere benadering waard.
De wereld kent gigantische datastromen: miljarden records met vele terabytes aan gegevens. De behoefte aan informatie doet daar nauwelijks voor onder. Iedereen heeft continu informatie nodig om zijn werk te kunnen doen. Van de ceo tot het hoofd personeelszaken en de callcenter-medewerker. De hoeveelheden data en het aantal databronnen zijn echter zo groot, dat het bijna ondoenlijk is door de bomen het bos nog te zien. Waar bevindt zich wat en hoe vind ik dat? Wat is relevant voor me en hoe koppel ik wat aan wat? Vragen, vragen, vragen.
It’ers weten daar wel raad mee. Die komen meteen met hun data warehouses, data marts, cubes en OLAP-tools op de proppen. Een ‘normaal’ iemand haakt dan al gauw af of raakt geïmponeerd en geeft zich over. En zo blijft alles bij het oude. Hoogste tijd dus voor een intelligentere oplossing. Een oplossing die werkt zoals onze hersenen werken: intuïtief, maar dan geautomatiseerd. Een oplossing waarbij je op een ‘natuurlijke’ manier associatieve verbanden legt. Precies zoals in je hoofd gebeurt. Precies wat je mist in traditionele BI-applicaties.
We hebben het allemaal veel te ingewikkeld gemaakt. We moeten terug naar een situatie waarbij je direct antwoord op je vragen krijgt: plug & play. Dat kan door gegevens weer in bestanden op te slaan. Bestanden die onderling gerelateerd zijn, zodat je ze razendsnel kunt raadplegen. Databases lenen zich daar ‘van nature’ minder toe. Duur hoeft zo’n oplossing niet te zijn: interne geheugens worden steeds groter en goedkoper, werkstations steeds sneller en sterker. En iedereen kan er zelf mee aan de slag. Meer dan een beetje intelligentie is er niet voor nodig.
Rogier Verheij
Country Manager Benelux QlikTech