Ware netwerkconvergentie komt eraan. Wat zal het heerlijk zijn wanneer we straks (al hoppend van het ene netwerk naar het andere) beschikken over breedbandinternet inclusief telefonie en televisie. Mobiele telefoons fungeren als draadloze computers en omgekeerd. We hoeven ons geen zorgen meer te maken over wat het allemaal gaat kosten, want ons ‘flat fee’-abonnement bepaalt de prijs, waarbij leveranciers van kantoor-adsl, publieke WiFi-netwerken en de aanbieders van 3G-toegang onderling het roaming-deel verrekenen.
Een walhalla dus voor de mediaconsument, zowel zakelijk als particulier, én voor u, de business partner. Want hoewel breedbandinternet inmiddels is doorgedrongen tot alle lagen van het bedrijfsleven, is het adagium ‘één netwerk voor alles’ dat nog duidelijk niet. Skype heeft weliswaar voor een verlaagde instapdrempel gezorgd aangaande internettelefonie, maar in het mkb wordt VoIP nog niet grootschalig toegepast. Dat heeft deels te maken met de perceptie van de eindgebruiker, waarin u een – informerende – rol kunt spelen. Een geïntegreerd spraak- en datanetwerk biedt de klant en de aanbieder immers meer dan alleen de som der delen. Veel klanten zullen bijvoorbeeld hun geconvergeerde infrastructuur door een externe partij willen laten ‘hosten’.
Er liggen dus nogal wat kansen voor u, maar bent u er klaar voor? Want deze ontwikkeling eist ook het nodige van uw organisatie. De klant wil straks alles uit één hand en u zult de investeringen moeten doen om dat te kunnen bieden. Vragen over het productportfolio, het klantprofiel, uw verdienmodel en service en support dringen zich aan u op. En met welke partijen werkt u samen om de klant goed te bedienen?
Gelukkig staat u niet alleen voor deze zaken. Fabrikanten die steunen op een indirect kanaal voor de acceptatie en de verkoop van producten en de diensten, hebben alle belang bij uw succes. Daarom mag u van uw vendor meer verwachten dan gedegen trainingen en goede marges; het zijn immers de visie en de geboden oplossingen die u helpen u te onderscheiden van de rest en u een vertrouwensbasis geven bij de klant. En daarbij gaat het allang niet meer om de prijs.
Ralf Labeda,
regional manager Northern Europe, Linksys