Een meerderheid van de facilitair managers, 68 procent, signaleert een trend dat ict in de toekomst steeds meer wordt geïntegreerd met de facilitaire afdeling. Facilitair managers verwachten dat onafhankelijkheid van ict- en facilitaire afdelingen afneemt ten gunste van meer samenwerking en complete integratie. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat TOPdesk onlangs uitvoerde onder facilitair managers, werkzaam bij organisaties met meer dan 100 werknemers.
De vakgebieden ict en facilitair beheer raken steeds meer met elkaar verweven. Uit een onderzoek van TOPdesk blijkt dat bij 35 procent van de ondervraagde organisaties ict momenteel direct of indirect de verantwoording is van de facilitair manager. Slechts 2 procent van de organisaties koos ervoor de facilitaire afdeling onder te brengen bij de ict-afdeling. Voor 40 procent van de organisaties waarbij de ict- en facilitaire afdeling gescheiden zijn, geldt dat er wel nauw wordt samengewerkt. Vooral bij projecten komen medewerkers van beide afdelingen elkaar vaak tegen. In bijna een kwart van de organisaties werken op dit moment de ict- en facilitaire afdeling nog geheel onafhankelijk van elkaar.
Samenwerking neemt toe
De ondervraagde facilitair managers verwachten voor het overgrote deel dat de samenwerking tussen beide afdelingen verder toeneemt en uiteindelijk resulteert in het opgaan van de ict-afdeling in de facilitaire tak van de organisatie. Ook wordt verwacht dat er meer gedeelde servicedesks, Shared Service Centra, ontstaan.
Bij bijna de helft van de organisaties gebruiken beide afdelingen op dit moment al dezelfde registratiesoftware. Desondanks heeft 85 procent van de organisaties nog geen centrale servicedesk waar zowel de meldingen voor de ict-afdeling als de meldingen voor de facilitaire afdeling worden aangenomen. Bij 33 procent van de facilitaire afdelingen, waar nu nog geen integratie is met de ict-afdeling, is op korte of middellange termijn wel een gedeelde servicedesk gepland.
Het door TOPdesk uitgevoerde onderzoek maakt deel uit van een breder onderzoek waarin TOPdesk zijn rol binnen het facilitair beheergebied voor de komende jaren vaststelt. Hierin werd onder andere onderzocht welke functionele verbanden er op dit moment bestaan tussen facilitaire en ict-afdelingen en welke specifieke wensen facilitaire gebruikers hebben. Facilitair managers gaven aan bijvoorbeeld behoefte te hebben aan een reserveringsmodule en mogelijkheden voor sleutel- en wagenparkbeheer.