AMD (NYSE: AMD) en Transmeta Corporation (NASDAQ: TMTA) kondigen een exclusieve samenwerking aan waarbij AMD verantwoordelijk wordt voor de marketing en de distributie van een speciale versie van de Efficeon microprocessor in ontwikkelingslanden. De AMD Efficeon microprocessor is speciaal door Transmeta ontwikkeld voor toepassing in de Flexgo-technologie van Microsoft. Hiermee kunnen gebruikers in ontwikkelingslanden via kleine betalingen toch een volwassen PC aanschaffen en dure software gebruiken. De AMD Efficeon processor beschikt over hardwarematige beveiligingsfeatures die toepasbaar zijn binnen het nieuwe bedrijfsmodel dat hiermee ontstaat.
AMD ondersteunt het project in het kader van zijn eigen 50×15-initiatief, waarmee het zichzelf als doel heeft gesteld om voor het jaar 2015 vijftig procent van de wereldbevolking op internet te helpen. Momenteel heeft circa 15 procent van de wereldbevolking toegang tot internet. De AMD Efficeon geeft Original Equipment Manufacturers (OEM) en andere partners de beschikking over een microprocessor die naadloos aansluit op de Microsoft FlexGo-omgeving, en die zowel te gebruiken is in desktops als in notebooks. De AMD Efficeon processor is zowel gebruikt bij de eerste FlexGo-implementatie als bij het tweede FlexGo-pilotproject dat op 22 mei jl. in Brazilië van start is gegaan.
Pay-as-you-go toepassingen en software op abonnementsbasis zijn de meest recente uitbreidingen binnen AMD’s dienstenportfolio ter ondersteuning van het 50×15-initiatief. Gezien de sterke verschillen tussen lokale situaties is een uitgebreid portfolio met oplossingen noodzakelijk. Voorbeelden hiervan omvatten het pay-as-you-go bedrijfsmodel, AMD’s Personal Internet Communicator (PIC), thin client-apparaten ontwikkeld door bedrijven als Sun en Wyse Technology, en de laptopcomputer die binnenkort wordt uitgebracht door de organisatie One Laptop Per Child (OLPC). AMD bouwt samen met zijn partners ecosystemen die een volledig aanbod van hardware, software, infrastructuur en kennis ten aanzien van micro-financiering en ondernemerschap binnen het bereik moeten brengen van ontwikkelingslanden.
50×15
AMD’s 50×15-initiatief heeft tot doel om tegen 2015 vijftig procent van de wereldbevolking op een betaalbare wijze aan te sluiten op internet. Volgens schattingen zal de totale wereldbevolking tegen die tijd 7,2 miljard mensen bedragen. Dit betekent dat er binnen het 50×15-initiatief een aanzienlijk potentieel bestaat om miljarden mensen online te brengen.