De meeste it-outsourcingsprojecten van de overheid zijn gedoemd te mislukken voordat ze uberhaupt begonnen zijn. Dat zegt de PA Consulting Group na onderzoek.
“Ondanks dat de mensen in het overheidswezen beter worden, krijgen ze niet uitgelegd wat ze willen en dat zorgt voor onduidelijkheid. En dat ondanks 30 jaar ervaring”, zegt Richard Harrison van PA.
Volgens de geïnterviewden die werkten bij de overheid was het doel van het outsourcingsproject om de diensten van de overheid te verbeteren. Als dezelfde vraag werd gesteld aan de leveranciers dan gaven zij als reden voor het outsourcingsproject kostenbesparing.
In het onderzoek ‘Understanding Misunderstanding’ interviewde PA 300 it-directeuren, leveranciers en adviseurs in Europa, Azie en Noord-Amerika. Het grootste deel van de geïnterviewden bij de overheid kwam uit Groot-Brittanië.
Het is al jaren bekend dat het kennisniveau bij overheden aan de schamele kant is. Het is dus een gegeven. De salarissen zijn te laag. Ondanks dat slagen leveranciers er niet in om de goede afspraken te maken. Dat betekent dat de leveranciers (IT bedrijven) niet in staat zijn om goede en gedegen service contracten op te stellen. Die zwarte piet komt dus in zijn geheel aan de leveranciers toe want de ontbrekende kennis moet dan wel van die kant komen.
Ik ben het hier dus niet mee eens.
Er zijn ook binnen de overheid goed gekwalificeerde ICT medewerkers en directeuren. Het gaat erom hoe je de (out)sourcing (deal) regelt. Of het nu binnen de overheid is of buiten de overheid. Het valt en staat met de voorbereiding, de transitie en de wijze waarop demand/supplier management, control en kennis/ervaring geborgd blijft aan beide kanten. Ik heb in de afgelopen jaren een succesvolle transitie uitgevoerd binnen de overheid en weet uit ervaring dat een sourcingstraject goed kan worden afgerond. Dat heeft niets met salaris te maken, maar wel met kennis en ervaring.
drs. ing. Bob van Graft
Directeur GC-ICT
“Bij outsourcing wordt vaak te snel voorbijgegaan aan de reden(en)
waarom men wil uitbesteden. Hoofdreden is en blijft toch het afstoten
van taken die niet als core-business of als commodity worden gezien. Ook
de overheid is met deze opvatting natuurlijk op zoek naar efficiëncy en
kostenbesparing. Het slagen van dergelijke projecten hangt in sterke
mate af van de wijze waarop de leverancier de verwachtingen van de klant
weet te managen. Veel leveranciers beginnen daar pas mee als de opdracht
gescoord is, terwijl al bij de onderhandelingen duidelijk moet zijn
welke specifieke knelpunten er bestaan. Als het hierbij bijvoorbeeld
gaat om het overnemen van ICT-medewerkers, de weerstand daartegen en/of
het gebrek aan kennis en kunde, dan zorgt een open begeleidingstraject
van HRM voor de benodigde stabiliteit en continuïteit in de transitie.
De klant moet het gevoel hebben ontzorgt te worden. Dit laatste vormt in
veel gevallen de brug in die gevallen, waarbij de leverancier zijn klant
moet overtuigen van zijn aanpak om het beoogde resultaat te behalen.”
Roel Boerman, Projectmanager Centric Managed ICT Services B.V.