In het aanschaftraject voor bedrijfsapplicaties (crm, erp, etc.) is de belangrijkste persoon in het beslissingsproces de algemeen directeur, bij de helft van de organisaties is hij/zij de eindbeslisser en niet de ict-manager. Ict-management is slechts bij eenderde van de aanschaftrajecten beslissingsbevoegd. Dit blijkt uit de Marketing & Channel Evaluation Survey van Heliview.
De financieel manager geeft bij één op de vijf organisaties het definitieve akkoord op een offerte. Opvallend is de rol van de eindgebruiker, bij de aanschaf van applicaties wordt aan bijna de helft van de eindgebruikers advies gevraagd. Dit terwijl doorgaans eindgebruikers een minimale rol hebben bij de aanschaf van nieuwe ict-producten.
De markt voor bedrijfsapplicaties blijft zeer dynamisch. Twee op vijf organisaties heeft concrete investeringsplannen in nieuwe applicaties. Opvallend is dat zo'n 20 procent aangeeft de volgende keer een andere leverancier dan de huidige te kiezen. De belangrijkste voorwaarde voor de keuze voor een leverancier is nog altijd de kwaliteit van de producten en diensten, de naam of reputatie van de leverancier is daaraan ondergeschikt.