Heeft het midden- en kleinbedrijf behoefte aan het uitbesteden van zijn automatisering- en telecomvoorzieningen, wordt mij nogal eens gevraagd. Tot een paar jaar geleden zou ik gezegd hebben ‘nee’, nu zeg ik volmondig ‘ja’.
Grote bedrijven, overheden en instellingen laten het beheer van grote delen van hun it-systemen al vele jaren met heel veel liefde aan derden over. Het beheer van de complexe systemen en het in huis hebben van softwareontwikkelaars is voor dergelijke organisaties veel te duur. De continue noodzaak om nieuwe systemen te ontwikkelen – denk aan de eindeloze stroom oekazes van overheden, die voorschrijven wat we nu weer gaan veranderen – is een voortdurende en onberekenbare kostenpost. Dat laten we buiten de deur doen, is de mening. De tendens is zelfs zichtbaar dat systeemontwikkeling niet meer in eigen land plaatsvindt, maar in Oost-Europa of zelfs in andere continenten. Kostenbesparing is ook hier het toverwoord.
Bij kleinere bedrijven ligt dat anders, maar niettemin is ook daar de automatisering een achilleshiel geworden. Nog niet zo lang geleden was het hoofd van de administratie meteen ook de systeembeheerder. Deed hij niet de boekhouding op de pc?
De ontwikkelingen van de laatste jaren zijn echter niet meer bij te houden. Meer en meer zien wij dat directeuren en eigenaars in het mkb bij specialistische bedrijven aankloppen met de vraag of ze niet kunnen worden verlost van de heisa van beheer en onderhoud van hun telefooncentrale en hun servers, computers en printers. Om nog maar te zwijgen van aspecten als security, applicatiebeheer, netwerkbeheer en back-up.
Het is mij wel duidelijk geworden dat kleine bedrijven er goed aan doen te laten onderzoeken of ze met managed services kosten kunnen besparen. Het mkb zou wel eens verrast kunnen zijn door die uitkomst. De sector komt er achter dat ze voor minder geld een beter beheer van de infrastructuur kunnen krijgen. En meer tijd kunnen vrijmaken voor kerntaken.
Met de groeiende vraag stijgt ook het aantal aanbieders. Resellers kunnen daar weer van profiteren. Er ligt een grote markt braak, waar alle partijen hun voordeel mee kunnen doen. De mkb’er heeft meer tijd voor zijn kernactiviteiten en kan rekenen op goed werkende systemen, terwijl de aanbieder van de managed services extra omzet genereert en zijn dienstenpakket op een hoger niveau brengt.
Raymond Perridon
Algemeen directeur MegaSellers Automatisering