Met een kleine 10 miljard euro van hun achterban op zak trekken internationale durfkapitalisten door Europa, op zoek naar technologiebedrijven om in te investeren. In Amsterdam en Delft presenteerden Nederlandse en Belgische bedrijven zich aan de geldschieters. Er is voldoende bereidheid en geld om te investeren, maar van dotcom-achtige hypepraktijken lijkt nog geen sprake.
Eind jaren negentig organiseerden durfkapitalisten in binnen- en buitenland bijeenkomsten onder namen als First Tuesday en First Wednesday. Ondernemers van startende internetbedrijven droegen daar stickers op hun kleding om aan te geven dat ze geld zochten. Vertegenwoordigers van investeringsbedrijven droegen andere kleuren stickers om aan te geven dat zij investeringsbereid waren. Dit beeld is er een uit een ondertussen ver verleden. Tech Tour Benelux, onderdeel van een hele serie Tech Tours, gaat er serieuzer en gerichter aan toe.
Dat bleek gisteren toen de Tech Tour Nederland bereikte. Twee dozijn Nederlandse en Belgische technologiebedrijven kregen gedurende de dag kort de tijd om hun bedrijf te presenteren en aan te geven wanneer ze hoeveel geld nodig hebben en wat ze daarmee denken te gaan doen. Op de TU Delft, een van de gastlokaties, maakte vooral Wubbo Ockels indruk met presentaties van zijn duurzame ondernemingen Laddermolen en Superbus.
Anders dan een klein decennium geleden zochten de 24 bedrijven geen geld om onduidelijke bedrijfsplannen uit te voeren. De pitch talks waren puntig, niet in het minst omdat de sprekende bedrijven al meerdere jaren actief zijn en nu geld zoeken voor uitbreiding, niet om te starten. Van de 14 softwarebedrijven, 2 halfgeleiderbedrijven en 8 overigen zoekt het merendeel enkele miljoenen euro's financiering om internationaal uit te breiden of de buitenlandse activiteiten een impuls te geven.
Bedrijven als Q-Go, 3mensio, Alterface en X-Hive zetten samen met de andere 20 aanwezigen in 2005 voor 125 miljoen euro om. Dit jaar verwachten ze een gezamenlijke omzet van 200 miljoen, een bedrag dat in 2007 verdubbelt volgens de eigen berekeningen. Slechts 7 van den 24 maakt nog geen gebruik van externe financiering in de vorm van durfkapitaal, in het Engels aangeduid met venture capital.
Financieringsovereenkomsten werden gisteren niet gesloten gedurende de dag. Een aantal pitchende bedrijven zegt in de tweede helft van 2006 of volgend jaar nieuw geld nodig te hebben.
Coen van Duiven, voorzitter van de Tech Tour Benelux, omschrijft de markt aan Emerce: "We zien snelle vooruitgang in de markt sinds ongeveer een half jaar." Van Duiven, tevens directeur van investeringsbedrijf Henq Invest, zegt: "de kwaliteit van de ideeen die we nu binnenkrijgen, wordt steeds beter. Wij hebben zelf een fonds van 6,5 miljoen euro en richten ons vooral op startende ondernemingen die seed capital zoeken. Maar de investeerders die hier aanwezig zijn, vertegenwoordigen een kapitaal van tussen de 8 en 10 miljard euro. De sfeer is heel anders dan in 1999."
Hans de Rooij van PricewaterhouseCoopers Nederland beaamt Van Duivens stelling. "Er is geld genoeg bij de venture capitalists. Ze willen wel. Maar we zitten nog lang niet op het niveau van eind jaren negentig. Investeerders zijn voorzichtiger, behoedzamer geworden."
Mogelijk komt er de komende kwartalen zo veel nieuw durfkapitaal vrij, dat investeerders hun kritische blik neigen te verliezen en ook risicovoller, minder renderende bedrijven aan zich binden. In april kreeg de investeringsreus KKR een notering aan de Amsterdamse beurs en haalde daarmee 5 miljard euro uit de markt. En ook een beursnotering van Blackstone zal niet lang uitblijven, berichtte Het Financieele Dagblad vorige week. Volgens aanwezigen bij de Tech Tour gisteren willen nog enkele grote investeerders geld ophalen via de Amsterdamse beurs. Het voordeel van durfgeld uit de beurs is dat de bedrijven zo permanent toegang hebben tot kapitaal.