Telecom-resellers die een rol van betekenis willen blijven spelen nu ip-telefonie in opkomst is, ontkomen er niet aan zich te verdiepen in dataomgevingen. Bijna alle voip-trajecten vergen immers de aanpassing van netwerken. Uiteraard kunnen resellers hiervoor de hulp inroepen van it-bedrijven. Maar doen ze het zelf, dan genereren ze hiermee al gauw 30 tot 40 procent extra omzet. Wie de benodigde kennis niet in huis haalt, krijgt moeite de concurrentie bij te houden. Dit gaat ook op voor installatiebedrijven: investeringen in kennis zijn een voorwaarde voor succes.
Voor it-bedrijven zit de uitdaging van ip-activiteiten in de hoge eisen die klanten stellen aan spraak. Als klanten de telefoon pakken, verwachten ze dat die werkt. De betrouwbaarheid van het transport binnen dataomgevingen is daarom essentieel. Als it-bedrijven met de juiste producten en kennis aan de hoge klanteisen kunnen voldoen, neemt hun marktpotentieel enorm toe. Onder andere door de werkzaamheden aan netwerken, die de overstap naar ip-telefonie met zich meebrengt.
Wie voorbijgaat aan ip-telefonie, verliest onvermijdelijk marktaandeel. Maar voor telecom-resellers, it-bedrijven en installateurs die op het juiste moment actie ondernemen, is ip-telefonie een zegen. Bovendien brengen de nieuwe ontwikkelingen die voor de deur staan, nog legio extra kansen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan applicatie-integratie en de komst van innovatieve communicatiestrategieën. Zeker op consultancyvlak is hiermee nog veel winst te behalen.
Als je een bus mist, neem je de volgende. Maar als je de ip-boot mist, kan het wel even duren voor er wéér een langskomt…
Jaco Pesschier
Channel Director Avaya