Yahoo begint een samenwerking met eBay om opkomende concurrentie van Google, maar ook van Microsoft, te weerstaan. De kersverse partners combineren Yahoo's zoekfunctionaliteit met een gezamenlijke browser-toolbar, wederzijdse verwijzingen voor advertenties en direct telefonisch contact tussen adverteerders en consumenten.
Laatstgenoemde, click to call geheten, omvat advertentietechnologie die de twee online-giganten samen ontwikkelen. Google biedt met zijn AdWords al een manier om adverteerders en consumenten op innovatieve wijze met elkaar te verbinden. Dit wordt ook al gedaan door andere bedrijven, waaronder TopClick, die nu ook de Nederlandse markt bedient.
Naast Google is deze samenwerking dus ook gericht tegen Microsoft. Die softwareproducent rolt nu zijn Live-strategie uit, waarbij het consumenten gratis diensten biedt die grotendeels gefinancieerd worden uit online-advertenties. Microsoft mikt hiermee op zijn grote gebruikersgroep, via Windows, Internet Explorer en Messenger. Yahoo krijgt nu toegang tot de grote klantengroep van eBay, die ook Marktplaats.nl omvat. Gisteren, op Hemelvaartdag, was het Internet al zwanger van geruchten over een op stapel staande grote samenwerking op Internet-gebied.