Sprint Nextel klaagt IBM aan omdat zijn outsourcing geen financiële besparing bleek op te leveren. Het telecombedrijf beschuldigt de ict-dienstverlener ervan dat het de beloofde besparing niet heeft gerealiseerd en dat de outsourcing zelfs geld heeft gekost.
Sprint en IBM tekenden in 2004 een outsourcingscontract ter waarde van 400 miljoen dollar met een looptijd van vijf jaar. Ruim duizend Sprint-werknemers gingen met deze uitbesteding over naar IBM.
De aanklager stelt nu dat IBM toen kostenbesparingen in het vooruitzicht heeft gesteld. Die nu dus niet gehaald zouden zijn. Sterker nog: de kosten zouden gestegen zijn. Sprint eist nu 6,4 miljoen dollar voor 119.000 manuren aan niet uitgevoerd werk. IBM reageert dat Sprints rekensom voor manuren en verricht werk niet klopt.
Als alle bedrijven die outsourcen hun (financiële- en bedrijfs-) informatie op een rij zouden hebben en daar onderzoek naar zouden willen verrichten, zouden ze tot vergelijkbare conclusies komen.
Om nu een bedrijf dat handig gebruik maakt van het ontbreken aan diepgang in je eigen bedrijf, aan te klagen gaat mij iets te ver. Je bent tenslotte verplicht voor je eigen bedrijf uit te rekenen wat de voor- of nadelen zijn, je kan daarbij niet (uitsluitend) afgaan op berekeningen van deze dienstverlenende bedrijven.
Een beetje boerenverstand leert al gauw dat je, om de dienstverlener te kunnen controleren, kennis van zaken moet hebben en dus de eigen crew niet zomaar aan de deur kunt zetten. Daarnaast wordt veelal het beheer in een keurslijf gegoten en wordt er niet gedacht aan de organisatorische ICT inbreng in nieuwe ontwikkelingen. Die zijn vaak ook niet begroot in een outsource deal.
Dus…. wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.