Tweederde van de middelgrote en grote Europese organisaties is van plan thuiswerken in te zetten om operationeel te kunnen blijven in geval van calamiteiten. Dit blijkt uit onderzoek (1) van Citrix Systems, marktleider op het gebied van access infrastructure solutions.
In het geval dat kantoren niet toegankelijk zijn, heeft 90 procent van de ondervraagde organisaties een plan om werknemers aan het werk te houden. 90 procent is van plan server-based computing en back-up servers in te zetten om het team operationeel te houden en driekwart van de respondenten zou webmail gebruiken.
Organisaties denken diverse middelen in te zetten om de continuïteit te waarborgen: 60 procent zou PDA’s en andere mobiele apparaten gebruiken en eenzelfde aantal zoekt zijn toevlucht tot desktop-gebaseerde collaboration tools.
“Het bedrijfsleven denkt grondig na over het draaiende houden van de business in plaats van alleen maar brandjes te blussen. Dat is een trend die duidelijk naar voren komt in ons onderzoek”, aldus Rob van der Hoeven, area vice-president bij Citrix. “Het is een zeer gunstig teken dat de grote ondermeningen in Europa plannen gemaakt hebben voor bedrijfscontinuïteit en zich niet alleen richten op het herstellen van de situatie, mocht er iets gebeuren.”
Van der Hoeven vervolgt: ”Voorkomen is absoluut beter dan genezen en ons onderzoek toont aan dat organisaties dat erkennen. Initiatieven als thuiswerken zijn perfect geschikt om werknemers gewoon door te laten werken, mocht dat om wat voor reden dan ook op kantoor niet mogelijk zijn. IT en de directie moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat er passende systemen aanwezig zijn om het thuiswerken mogelijk te maken. Daarnaast moeten ze werknemers voorzien van geschikte hard- en software, zodat ze alles wat ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen bij de hand hebben.”
Hoewel het onderzoek uitwijst dat negen van de tien Europese bedrijven een plan voor bedrijfscontinuïteit heeft, beschrijft bijna de helft van hen hun plan als ‘niet helemaal volledig en onvoldoende gestructureerd’. Daarom moedigt Citrix organisaties aan om plannen te maken die daadwerkelijk een uitwerking zijn van hun goede intenties, zodat het risico op omzetverlies minimaal is in geval van calamiteiten.
“Zes van de tien organisaties geeft aan dat er grote, nadelige gevolgen zouden zijn voor de dagelijkse bedrijfsvoering als de werkplek niet beschikbaar is. Het plannen van continuïteit is duidelijk van essentieel belang. Plannen moeten volledig zijn en regelmatig opnieuw bekeken worden, zodat managers rustig kunnen slapen, wetende dat gebeurtenissen waar ze geen controle over hebben geen onvoorziene schade veroorzaken aan hun business”, besluit van der Hoeven.