De nu bevestigde overname van Softricity door Microsoft betekent slagkracht voor de Softricity-resellers. Dit zegt directeur Peter Hoekstra van distributeur CDG, die Softricity in Nederland distribueert. “Softricity-resellers kunnen nu gemakkelijker hun verhaal brengen naar de klant.”
Vrijdag begonnen de geruchten al over de overname van Softricity door Microsoft. Al enige tijd probeert Microsoft voet aan de grond te krijgen in de virtualisatiemarkt. Volgens Hoekstra maakt Microsoft hiermee een goede keuze. “Microsoft weet weinig van virtualisatie. De kennis zit bij de Softricity-partners en de distributeurs.” Microsoft gaat dan ook samen met de Europese distributeurs bekijken hoe de kennis van Softricity in het Europese Microsoft-kanaal te brengen is.
“Maar voorlopig verandert er niet zoveel”, stelt Hoekstra het kanaal gerust. “Ik denk dat Softricity blijft voorlopig wat het is en daarmee krijgen Softricity-resellers slagkracht. Microsoft is een naam die deuren kan openen bij bedrijven die nog twijfelden of ze met een Softricity-reseller in zee moesten gaan.” Op korte termijn zal er weinig veranderen op het gebied van licensing en certificering. Het opnemen van de producten van Softricity in de bedrijfsvoering van Microsoft zal veel tijd kosten, aldus Hoekstra. “Pas over een jaar of twee zullen ze denk ik opgenomen worden in een bestaande Microsoft-suite.”
Hoekstra hoopt dat de Softricity-producten niet zomaar op elke hoek van de straat te krijgen zijn. “Men moet wel willen investeren in het kanaal. Wij hebben de partner altijd beschermd en bijgestaan. Ik zou graag zien dat dat niet verandert.”