MegaSellers heeft onlangs de term Automatisering aan de bedrijfsnaam toegevoegd en ook heeft het groen uit het logo plaatsgemaakt voor blauw. De vorig jaar geïntroduceerde businessunit Business Solutions loopt volgens MegaSellers zelf goed. Eigenaar Raymond Perridon wil voor de toekomst dan ook dat zijn onderneming gezien wordt als puur b2b-bedrijf.
1. Met welke deal heb je het meeste geld opgestreken?
“Dat weet ik wel”, zegt Perridon stellig. “Dat was een project voor het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Wij deden daar een pc-privé project voor een kleine zesduizend units. Vlak voor kerst kregen we het akkoord. Dan sluit je het oude jaar toch lekker af en begin je het nieuwe jaar goed. Wel was het een zwaar project met veeleisende ambtenaren, maar achteraf kregen we wel een 8,5 als beoordeling.”
2. Wie heb je het laatst gebeld en waarom?
“Ik heb net een nieuw mobiel abonnement en ik heb nog geen sim-kaart”, begint Perridon weifelend aan zijn antwoord. “Op de vaste lijn heb ik net de architect van ons nieuwe pand neergelegd. Eind augustus gaan we verhuizen. Dan opereren we vanuit Houten.”
3. Welke andere reseller mag altijd bij je aankloppen?
Perridon denkt even na over wat namen en antwoordt dan zelfverzekerd: “Ik vind dat resellers sowieso meer moeten samenwerken en elkaar minder het leven zuur moeten maken. Samenwerking is goed. Je moet elkaar wat gunnen. Als je dan toch namen wilt hebben: Avantage is hier welkom omdat we samen Novell-oplossingen leveren, en dat geldt ook voor OSN, waarmee we in de printeroplossingen zitten.”
4. Trust of Logitech?
“Dat is niet zo moeilijk,” meent Perridon lachend. “Ik moet nu wel Trust zeggen, omdat het van mijn broer is. Bij de Perridonnetjes staat familie op nummer één.”
5. Zitten er teveel bedrijven in het Nederlandse ict-kanaal?
“Er zijn ongeveer 2700 resellers in Nederland”, start filosoof Perridon zijn betoog. “Dat is teveel. Ongeveer 1800 van hen weten niet dat ze geen bestaansrecht hebben en zij zullen het heel erg moeilijk krijgen. Heel wat zullen er stoppen, maar er staan er ook weer veel op. Al met al zal de grootte van de groep gelijk blijven, maar zal het verloop groot zijn.”
6. Wat is het grootste probleem voor het Nederlandse ict-kanaal?
“Uhm”, peinst Perridon terwijl hij diep nadenkt en met zijn ring speelt. “Uhm, de margeontwikkeling door de opkomst van internet. De prijsconcurrentie is nog maar één muisklik van je weg. Je moet je marge halen uit toegevoegde waarde. We moeten het echt van de diensten hebben.”
7. Wat is een goede lead?
Hier hoeft Perridon dan weer niet lang over na te denken: “Die moet jong zijn (hij moet niet pas na vier weken bij je terechtkomen) en hij moet goed nagebeld worden om te kijken of er daadwerkelijk een kans is. Fabrikanten geven wel vaak leads door, maar die zijn vaak te oud, waardoor het enthousiasme van de verkoper afneemt.”
8. Waar staat je bedrijf over vijf jaar?
Lange tijd is het stil, waarna een diepe zucht volgt. “Ik zou wel willen dat ik mijn bedrijf zou kunnen laten aansluiten op een Europees netwerk van resellers”, aldus Perridon. “Dat is wat ik met vijf jaar toch wel wil: een Europese resellersamenwerking.”
9. Hoeveel uur per week ben je echt aan het werk?
“Als ondernemer werk je 24 uur per dag”, begint Perridon lachend. “Ook om drie uur 's nachts. Ik heb geen zorgen, maar ik lig wel vaak na te denken. Als ik het aantal effectieve uren bereken, kom ik op elf uur per dag. Dat betekent 55 uur per week.”
10. Gaat je werk voor alles?
Bij deze laatste vraag kijkt Perridon ietwat geschrokken op. Hoewel hij eerder aangaf dat familie op één staat bij de familie Perridon, moet hij daar nu toch enigszins op terugkomen: “Werk gaat voor het meissie. Dat is een typische lijfspreuk uit een ondernemersgezin.”