Onderzoeksbureau Heliview komt met een opmerkelijke conclusie uit een onderzoek onder vierhonderd ict-managers van organisaties met meer dan vijftig werknemers: “De rol van de reseller als informatieleverancier bij nieuwe ict-ontwikkelingen is nog te gering.”
In CRN nummer 3 (maart 2006) schreven we dat volgens een studie van IBM Business Consulting Services blijkt dat ceo’s hun bedrijven de komende twee jaar radicaal gaan veranderen. Belangrijker was echter de conclusie dat samenwerking met businesspartners en klanten de belangrijkste bron voor nieuwe ideeën zou moeten zijn. Een recent onderzoek van onderzoeksbureau Heliview (Marketing & Channel Evaluation Survey, maart 2006) onder vierhonderd ict-managers laat echter zien dat de informatievoorziening van de kant van resellers hier en daar nog wel wat te wensen over laat. Uit het onderzoek van Heliview blijkt namelijk dat internet de belangrijkste bron is voor het bekijken van informatie over nieuwe ontwikkelingen op ict-gebied. Niet minder dan 99 procent van de managers gebruikt internet daarvoor en bijna 60 procent van de Nederlandse ict-managers kijkt zelfs minimaal eens per dag met dit doel op internet. Ruim 50 procent van de deelnemers aan het onderzoek zegt internetsites van leveranciers te bekijken en een schamele 20 procent van de managers bezoekt sites van resellers. Resellers zijn überhaupt voor slechts 70 procent van de managers een informatiebron.
Rapportcijfer
Het rapportcijfer dat resellers krijgen, is ook lager dan dat van de leveranciers. De deelnemers aan het onderzoek waarderen de informatie van leveranciers met een 7,5 en die van resellers met een 7,3. Een opvallend resultaat, zeker gezien het feit dat het merendeel van de producten en diensten via resellers wordt verkocht. Op zich zijn de cijfers niet verschrikkelijk slecht, maar er is veel ruimte voor verbetering. Als bedrijven die reeds gebruikmaken van resellers wordt gevraagd of ze dat in de toekomst weer zullen doen, antwoordt dan ook bijna 100 procent positief. Opvallend is dat bij de grote bedrijven (500 werkplekken of meer) 4,6 procent van de respondenten laat doorschemeren geen plannen te hebben om in de toekomst resellers in te schakelen.