Bedrijfssoftware maakt, net als andere producten, een productlevenscyclus door. Zo is de ontwikkeling van mrp naar erp en erp2 welbekend. De markt voor deze oplossingen delen we in tweeën. Aan de ene kant van het spectrum zitten aanbieders van productsuites, de ‘geïntegreerden’. Aan de andere kant zien we leveranciers van gespecialiseerde oplossingen, die noem ik de ‘specialisten’. Succesvolle specialisten richten zich op de product/marktcombinaties die relatief voorin de product life cycle zitten. De geïntegreerden spelen hun rol verderop in de cyclus.
De geïntegreerden zijn de trekkers van de integratiekaart. Zij stellen: hoe meer functionaliteit van een leverancier, des te lager de total cost of ownership. Twee jaar geleden zette zich, geheel naar het economische model van een volwassen markt, de consolidatiegolf in. Op het gebied van bedrijfsbrede applicaties kun je niet veel meer kiezen en de partijen die overgebleven zijn, bieden meer functionaliteit dan ooit.
Maar nu de specialisten. Zij zijn nog niet uitgeroeid. Sterker nog, zij met een echte differentiator zijn zeer succesvol. Er zijn namelijk nog steeds bedrijfsprocessen die dermate specifiek en specialistisch zijn dat het voor de generalisten (lees: geïntegreerden) niet loont om dit te ontwikkelen en te vermarkten. Kleine partijen met specialistische oplossingen en een hoge toegevoegde waarde voor de product/marktcombinaties binnen hun afzetgebied, zullen nu en in de toekomst een goede boterham verdienen.
In China gelden deze wetten niet. Daar signaleren we een nieuwe trend. De manier waarop bedrijfssoftware in de Westerse wereld tot volwassenheid is gegroeid, wijkt op belangrijke punten af van die van de Aziatische. In het Chinese bedrijfsleven zien we software als dienst (software as a service, kortweg saas) zijn intrede maken. Dit keer niet schoorvoetend zoals asp destijds, maar als volwaardige ontwikkeling waarvan het maximale potentieel nog lang niet is bereikt. Met relatief lage cash posities, hoge groeiambities, geografische spreiding en gebrek aan gekwalificeerd personeel groot in potentie.
Van de nood maken we een deugd, want het Chinese bedrijfsleven zal – zoals op veel andere vlakken – met goedkopere technologie een geduchte concurrent worden van de gevestigde Westerse economie. Niet alleen vanwege de technologie maar ook door de manier waarop ze ingezet wordt. We staan aan de vooravond van de volgende technologische levenscyclus. Niet wat kán maar hoe technologie wordt toegepast als volgende wedloop.
Koen Rakers
Marketing Director Ross Systems