Even terug: technisch bestaat telefonie op ip al jaren. De eerste voice over ip (voip) pilots vonden plaats in de tweede helft van de jaren negentig en de definitieve doorbraak kwam in de loop van 2004. Ook de huidige groeicijfers liegen er niet om: dit jaar zullen we – volgens marktanalisten – weer een verdubbeling van het aantal ip-aansluitingen zien, tot een penetratie van ruim 25 procent.
De introductie van voip ging gepaard met een forse push op basis van de mogelijke voordelen. En door toevoeging van diverse extra features veranderde voip in ip-telefonie. Eén van de voordelen die nu op het punt staat echt concreet te worden, is de claim ‘met ip-telefonie kunt u effectiever werken’. Door integratie van ip-telefonieplatformen en collaboration-oplossingen zoals Microsoft Live Communication Server (integratie met chat, bereik-/beschikbaarheidsinformatie en samenwerkings-tools) komen we tot de derde ip-generatie: ip-communicatie. Volgt u het nog? We begonnen met telefonie en zitten inmiddels helemaal in de software. En wat nu? Gaat u als telecomdealer na netwerkspecialisten nu MSCE’s in dienst nemen?
Grote (software)partijen betreden nu de (tele-)communicatiewereld (Microsoft, Oracle, Google). Daarnaast winnen asp en managed services aan populariteit, ook in het mkb. Immers, wat voor u wellicht complex is, is voor de eindklant al helemaal niet meer te overzien. Hosted services, ook voor telefonie, staan weliswaar nog in de kinderschoenen, maar komen eraan. Een andere trend is dat internet de verschillende markten steeds transparanter maakt, waardoor bedrijven meer en meer gaan concurreren op basis van beschikbaarheid van informatie. Leveranciers zullen op dit vlak dan ook toegevoegde waarde moeten leveren op het niveau van de eindgebruiker. Denken in termen van informatie en resultaat, niet in middelen.
Wordt het de komende twee jaar schoenmaker hou je bij je leest of wordt het een geval van diversificatie? Rond 2000 begonnen diverse ‘trials’ in reseller- en system integrator-land; voor voip zijn zowel netwerk- als telefoniespecialisten nodig. Dus koos u grofweg voor het hebben van beiden op de loonlijst of u teamde met een bedrijf dat de missing link kon verzorgen. Nu ook spelers als Microsoft op het terrein van ip-communicatie komen, breiden bestaande vendors in netwerkoplossingen en telefonie hun aanbod uit richting applicaties. Wat gaat u doen? Opnieuw skills in huis halen? Opnieuw teamen? Of wacht u het nog (even) af?
Vragen genoeg. Maar wat wel duidelijk is, is dat de dagen van de ‘dozenschuivers’ geteld zijn. Kleinere organisaties stappen over naar Skype-achtige oplossingen of gaan het als managed service inkopen. In de mid- en enterprise-markt ligt een andere uitdaging. Als alle partijen opschuiven richting applicaties, dan komt de wederverkoper nog dichter tegen de kern aan te zitten van de core business van de eindklant. Maatwerk, beschikbaarheid en kennis winnen aan belang. En er komen dan twee soorten winnaars. De specialisten, die een propositie hebben die aansluit bij een specifieke markt, die naast telefonie bijvoorbeeld geïntegreerde pagingsystemen aanbieden en koppelingen met elektronisch patiëntendossiers. En partijen die niet alleen de schaalgrootte hebben om zowel specialisten op voice, netwerk als applicaties in te huren, maar die ook nog eens dicht op de processen van hun klant zitten. Aan u de keus, stilzitten is helaas geen optie.
Bas Baars
Marketingmanager Mitel Networks Nederland