Imation heeft de eerder aangekondigde overname van Memorex afgerond. Met de overname is een bedrag van 329 miljoen dollar gemoeid.
“Deze overname is een mijlpaal voor Imation”, zegt Bruce Henderson, bestuursvoorzitter en CEO van Imation. “We verwerven een krachtig consumentenmerk, alsmede een ervaren verkoopteam en zijn de marktleider op het gebied van beschrijfbare cd’s en dvd’s in de Verenigde Staten. Door deze toevoeging aan onze technologische kennis, ons sterke B2B-merk, wereldwijde bekendheid, brede productreeks en onze ervaring creëren we wereldwijd een dataopslagreus. De laatste drie maanden hebben we de integratieplannen afgerond. We streven nu naar een snelle overgang in de gecombineerde organisatie.”
Naast de eerder genoemde 329 miljoen dollar, wordt er een aanvullend bedrag van tussen de 5 miljoen dollar en 45 miljoen dollar uitbetaald over een periode tot 3 jaar na de definitieve overname, afhankelijk van de financiële prestaties van het aangekochte bedrijf. Daarnaast zijn de gebruikelijke overdrachts- en advieskosten van ongeveer 5 miljoen dollar van toepassing.
Memorex wordt een divisie van Imation en de afdelingen voor de consumentenproducten van de Memorex- en Imation-merken in Amerika worden gevestigd in Cerritos (Californië, Verenigde Staten). Ron Zinke, vice-president van Imation wordt de vice-president van de Amerikaanse consumentenafdeling en zal rapporteren aan Frank Russomanno, COO van Imation. In Europa en Azië worden de Memorex-producten toegevoegd aan de bestaande Imation-productreeks. De regionale verkooporganisaties worden verantwoordelijk voor beide merken.
“Het nieuwe samengevoegde consumentenproductenteam profiteert van de sterke punten van beide organisaties en heeft de juiste vaardigheden om het succes van deze overname te waarborgen”, zegt Bruce Henderson. “Ron Zinke brengt een uitgebreide industrie, management-, verkoop- en marketingervaring met zich mee. Hij was recentelijk verantwoordelijk voor verkoop en marketing van de zakelijke- en consumentenproducten voor de Amerikaanse regio, dat onze grootste en meest winstgevende afzetregio is.”
Mike Golacinski, algemeen directeur en CEO van Memorex International heeft aangekondigd dat hij heeft besloten om uitdagingen buiten Imation aan te gaan en zal een adviserende rol vervullen tijdens de overgangsperiode om te assisteren bij de integratie van beide organisaties.